BokrecensionMeditationMindfulness

Jag har läst…..”VILOLÄGET” av Magnus Fridh. En viktig bok!

“Det är något förlösande vackert i att vara nybörjare som vuxen. Ögonblicket när du öppnar dörren ut till ett helt nytt landskap: Allt är nytt och det enda du behöver är nyfikenhet, upptäckarlusten och en öppenhet som gör att du vågar släppa förväntningar och förutfattade meningar. Det som leder till framsteg är många gånger modet att misslyckas….du måste börja för att kunna, inte kunna för att börja.

Med dessa fina ord om meditationen inleder Magnus sin nya bok “Viloläget” som jag har haft förmånen att tätt umgås med under senaste dagarna.

Boken är, i min åsikt, en liten skattkista att hämta inspiration ifrån och jag är uppriktigt mycket glad att ha läst den. De 11 lättskrivna och mycket tillgängliga kapitlen avhandlar till och börja med, hur regelbunden meditation leder till flera hälsoeffekter, vissa effekter mätbara och forskningsdokumenterade, som t ex minskning av kortisol (stresshormonet)  i kroppen, andra effekter mindre mätbara men desto viktigare, som t ex en större förmåga till självkännedom och nya verktyg för att lära sig att känna igen hur man reagerar på olika stressfaktorer.

Redan från första början av boken, delar författaren med sig av en mängd konkreta tips om hur vi på ett enkelt sätt kan få in meditation som en vana i vårt vardag, bara vi är villiga att satsa och jobba för det. Meditationens välgörande effekter uppträder redan kort efter att man börjat meditera, men för det kräver meditationen att du faktiskt ägnar den lite uppmärksamhet och att du jobbar regelbundet med det, även om det bara handlar om få minuter per dag. Men när du har lärt dig att meditera, kan du aldrig mer leva utan det. Eller som Magnus själv uttrycker det: “Trots att vardagen kan kännas överfylld av både arbete och familjeaktiviteter och det kan vara svårt att hitta utrymme,  har jag [författaren]  helt enkelt inte tid att inte meditera”.

Det blir liksom en livsnödvändighet att pausa några minuter per dag genom meditationen.

Förutom en klar vägledning in till meditationen och konkreta tips och instruktioner, innehåller Viloläget en mängd olika meditationer som även vi lärare som håller i yogaklasser där meditationen ingår som viktig del, kan använda som extrainspiration. Jag själv testade nyligen en av de föreslagna meditationerna på en av mina förra veckans klasser med mycket god respons, och jag kommer säkert att testa flera av de meditationerna som är angivna i boken i mina framtida klasser, så för mig är Viloläget definitivt en fantastisk källa till ny inspiration.

Vid sidan av alla tips på meditationer och råden på hur vi kan närma oss medveten närvaro eller mindfullness, är boken en gripande personlig berättelse om författarens liv och hans egna relation till meditation. Vi får följa med under de åren i författarens liv då meditationen har varit, såsom jag tolkar det, livsnödvändigt för att överleva oplanerade och extremt svåra livssituationer. Just då fanns meditationen där som hjälp och verktyg, precis just där där det behövdes som mest, när stresspåslag var så stort att man inte visste vart man skulle ta skydd någonstans, då man desperat behövde hitta ett sätt att pausa: det är just i sådana tillfällen att att några få minuter i stillhet och tystnad kan hjälpa oss att hitta tillbaka kraft i oss själva så att vi sen kan ta hand om andra runt omkring oss.

Viloläget är en guide till meditationen för dig som inte har testat det förr, en inspirationskälla för dig som redan utövar och lär ut meditation, och en personlig berättelse till alla som vill lära sig att hitta närvaro och luft att andas med, även när stora förändringar kastar om ens liv.

En viktig bok.