Livias Yoga
Yoga World
i huvudet på en yogalärareLivias reflektionerYOGA MED LIVIAYogalärare

YOGAINSTRUKTIONER – Visst är det bra med högt tempo men ger du dina deltagare chansen att uppleva det du säger?

Foto: Ann Rosén & Yoga Games

Vi instruerar yoga och anpassar så klart tempot till den typ av klassen vi ger. Vinyasa eller Hatha flow associerar vi oftast till snabbare klasser med högt tempo medan en mjuk Hatha eller en rehab yoga klass innebär oftast ett lugnare tempo.

Olika delar av samma klass innebär också olika tempon och energinivåer. Flödet trappas upp från uppvärmning via solhälsningar till de stående sekvenserna och så vidare, för att sen gradvis bli lugnare igen mot den senare delen av klassen och hela vägen fram till Savasana.

So far, so good. Inga konstigheter eller vad säger du yogalärare?

Men har du tänkt på vad som händer när vi instruerar muntligt? Flesta av oss yogalärare guidar våra yogisar genom en sekvens av rörelser och uppmuntrar deltagarna att koppla dessa rörelser till andetagen. Så vi säger t ex: “andas in, sträck upp armarna och förläng, andas ut och fäll ner från höfterna med rak rygg”.

Men vad betyder våra ord?

ORD är det just det som det verkligen handlar om …….BARA ORD.

För att det är egentligen så att genom våra instruktioner kan vi lärare alltså aldrig skapa känslan som en specifik rörelse eller position förväntas förmedla våra deltagare.

Våra instruktioner är alltså bara en vägledning och hjälper inte våra deltagare att KÄNNA in det som egentligen händer i deras kroppar när de sträcker upp armarna eller fäller ner från höfterna.

Just KÄNSLAN i kroppen måste våra deltagarna själva skapa efter att vi yogalärare har guidat in dem till en viss position.

Och en förutsättning för att deltagarna ska kunna hitta denna känslan är att du yogalärare ge dem TID att göra det.

…. har du tänkt på att, om du yogalärare, bara snabbar på tempot (vilket i och för sig måste ske i t ex vinyasa klasser eller i klasser vars flöden är snabba) när du instruerar, så att direkt efter att du har guidat in dina yogisar till en position, snabbar du på till nästa position med nya instruktioner, hinner de flesta av dina yogisar förmodligen inte att känna in rörelserna i kroppen….

Alltså så här tänker jag:

1. LÄGG IN EN LITEN PAUS efter att du har gett instruktioner till en position så att dina deltagare kan känna in effekterna av positionen.

2. VÅGA SKALA AV information i dina instruktioner! Less is more! Du kan ändå aldrig lära dina yogisar allt under en och samma klass! Välj det viktigaste och det som är relevant för just den klassen! Vad är det du vill förmedla?

3. SAKTA NER TEMPOT! Förklara för de som inte förstår det eller vet om det, att när du gör rörelserna långsammare, engagerar du flera så kallade motoriska enheter – en motorisk enhet är en nervcell med alla de muskelceller som den innerverar!

Med andra ord är ett långsammare flöde i en klass mycket mer effektivt att jobba med för kroppen än en klass med supersnabbt tempo då det kan vara så att det snabba tempot egentligen inte låter dig aktivera kroppen och känna in effekten av alla rörelsesteg på ett bra sätt.

Lycka till!

Foto: Ann Rosén & Yoga Games

 

 

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.