Livias Yoga
Yoga World
balansEmbodimentFasciai huvudet på en yogalärareinteroceptionproprioceptionYOGA MED LIVIAYogalärare

Proprioception och interoception på yogaklasser – yogalärarhack!

Hur vet du att “du är du”, att det är dags att sätta på dig en tröja när du fryser, att dricka vatten när du är törstig och att sluta äta om du är mätt? Och hur vet du var du har dina armar och ben när du blundar och inte kan se dem?

Det är tack vare kroppens förmåga till proprioception och interoception. Häng med så berättar jag mer om det och om hur du kan instruera till större proprioception och interoception på dina klasser.

Visst är det så att när du blundar kan du fortfarande utan större problem placera ett finger mot din näsa eller hur? Det är tack vare proprioception eller förmågan att alltid veta var din kropp är i rymden, även när du inte kan se kroppen. Tack vare många olika typer av receptorer i kroppen som registrerar hela tiden spänningen i muskler och senor vet hjärnan alltid i vilka läge lederna är. Det är tack vare proprioceptionen som du koordinerar dina rörelser och kan hålla balansen.

Interoception är däremot något helt annat, ännu mer subtilt och mer abstrakt att förklara; jag (eget försök till definition!) skulle vilja definiera interoception som kroppens sätt att kontinuerligt “känna in eller skanna” sin insida i syftet att behålla sin stabilitet. Ungefär som om du skulle försöka bibehålla en känsla av välmående i kroppen, och för det ser du till att äta och hålla dig mätt, du dricker och går på toa vid behov, du klär dig varmare vid kyla och också söker tröst om du känner dig ledsen mm.

Och interoception verkar vara kopplad till flera viktiga funktioner i kroppen som just uppfattning om en själv, problemlösningsförmåga, intuition och förmågan att sätta saker i perspektiv.

Så hur kommer proprioception och interoception in i yoga och hur kan du yogalärare guida in dina yogisar till större proprioception och interoception i dina yogaklasser?

Jag tror att förmågan att känna in kroppen under klasserna begränsas lätt när deltagarna behöver lägga ner mycket av sin uppmärksamhet till att hänga med i flödet dvs jag tror att klassens flöde kan komma att delvis indirekt hindra en större embodiment hos deltagarna som måste prioritera hur de ska hänga med i rörelserna snarare än fokusera på hur dessa rörelser känns i kroppen. Alltså, testa vad som händer om du:

1. FÖRENKLAR FLÖDET OCH LÅTER YOGISARNA FOKUSERA MER PÅ HUR RÖRELSERNA KÄNNS I KROPPEN.

Hjärnan lär sig väldigt snabbt de rörelser som kroppen upprepar gång på gång och då minskar hjärnans kapacitet till “att känna in”. Genom att ändra något i dina instruktioner eller i ditt flöde, tränar du deltagarnas kapacitet till förändring genom en “vaken hjärna”. Alltså testa att:

2. ÄNDRA NÅGOT I DIN KLASS – KANSKE INSTRUERAR DU HUR MAN KOMMER IN TILL EN BEKANT POSITION PÅ ETT ANNAT SÄTT ELLER LÄGG TILL PROPS. FÖRÄNDRA NÅGOT!

3. VARIERA TEMPOT UNDER KLASSEN.

4. INSTRUERA BÅDE POSITIONER OCH RÖRELSER SOM TRÄNAR MER SPECIFIKA KROPPSDELAR MEN OCKSÅ RÖRELSER SOM ENGAGERAR MER HELKROPP, T EX BALANSPOSITIONER.

5. LÄGG TILL STUNDER AV STILLHET I DITT FLÖDE. Superviktigt och enda chanser då nervsystemet kan processa rörelserna!

6. GE SPECIFIKA INSTRUKTIONER SOM UPPMANAR ATT KÄNNA IN RÖRELSERNA. Uppmuntra gärna dina yogisar att utforska vad som händer i de leder/kroppsdelar som du aktiverar/stretchar. Ställ frågan “hur känns det i …” när du…?

7. VID ENSIDIGA RÖRELSER, GÅ GÄRNA TILLBAKA TILL CENTRERAT LÄGE INNAN NYA SIDAN. Så om du t ex utforskar en rörelse på bara ena sidan av kroppen, gå inte direkt till att göra samma rörelse på den nya sidan, utan jämför först den sidan som du jobbat med, med den andra.

8. INSTRUERA GENOM VISUALISERINGAR OCH SOMATICS. HJÄRNAN FÖRSTÅR INTE SKILLNAD MELLAN ATT GÖRA OCH ATT FÖRESTÄLLA SIG ATT GÖRA! Uppmuntra t ex deltagarna att antingen föreställa sig att de kan göra en rörelse som de inte förmår att göra pga nedsatt rörlighet eller skadan, eller att de rör den sidan som de kan använda och föreställer sig att de aktiverar även den nedsatta sidan.

Att instruera klasser som syftar till att förbättra alla de kvaliteer som proprioception och interoception medför är både kul och utvecklande, förutom att vara superviktigt för att hålla kroppen alert! Testa du med!

Inspirationen på detta inlägg kommer från föreläsningen av Karin Gurtner inom “The Embodiment conference” 

och från https://medium.com/@satiJen/enhancing-proprioception-interoception-in-yoga-b1e6937f7932

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.