BokrecensionfötterHälsaInspirationny bok

“En Handbok om fötter”….och om så mycket mer! Jag har läst Pa Sandbergs spännande nya bok om fötter

Jag brukar ha ganska så bra koll på de svenska böcker om yoga och meditation som är på gång, även om det nu publiceras mer än någonsin om dessa ämnen (vilket i och för sig är fantastiskt!). Jag har dock inte lika bra koll på böcker som inte explicit handlar om yoga….

Jag hade därför en helt otroligt stor tur när jag förra veckan råkade se på Instagram att min vän och Alexanderteknik-specialisten Marja Bennett hade fått hem Pa Sandbergs nya bok “En handbok om fötter. Ett nytt perspektiv på kroppen”!

Fötter är superspännande -tänkte jag- som till och med varit på fotworkshop i december! Jag måste bara läsa denna bok! Och nu när jag läst den, kan jag ärligt säga att denna är en bok du definitivt vill läsa, vare sig du har någon typ av fotproblematik, om du vill lära dig mer om hur du kan ta bättre hand om dina fötter, eller om du vill lära dig mer om hur allting i kroppen på ett eller annat sätt faktiskt hänger ihop med fötterna!

Häng med mig nedan så berättar jag mer om denna fiffiga bok som innehåller massa visdomspärlor, konkreta tips och också ger stor hopp till den som inte trivs med sina fötter!

Allt i kroppen hänger ihop!

Boken börjar direkt med det som jag tolkar som dess huvudbudskap. Pa Sandberg, som är kropps- och rörelseterapeuten som har specialiserat sig på just fötter, introducerar själv sin bok genom att berätta att han ville skriva en bok om fötter där “fötterna påverkar och påverkas av allt som sker i kroppen… och där fötter är rörelse, precis som hela våra liv är rörelse”.

Boken är alltså strukturerad och skriven utifrån tanken att fötterna är centrala, en självklar syn för oss som praktiserar yoga där fötterna har en superviktig roll för att uppnå stabiliteten inför rörelse.

För att kunna se på fötterna som viktigaste i kroppen behöver vi, skriver författaren, sluta betrakta fötterna som något som endast finns långt bort från huvudet, perifert och i slutet av kroppen; istället, skriver Pa “tänk om det är fötterna som är början på kroppen!” och om huvudet och hjärnan är till för fötterna och inte tvärtom, så att det som händer i fötterna påverkar hela resten av kroppen!

Med detta holistiska perspektiv som ram, läser vi vidare om hur foten egentligen börjar mycket högre upp från benets muskler, om hur de delar av foten som vi inte använder slutar så småningom att fungera och om hur andra delar av kroppen ofta “hoppar in” istället och ta över fotens jobb eftersom kroppen alltid försöker kompensera och ta hand om de uppgifter som inte foten kan sköta. Så ibland kan vi ha någon typ av problem i en del av kroppen som i själva verket kan härledas ner till fötterna och deras inaktivitet. Men det motsatta kan också gälla och smärtor i fötter kan bero på problem i någon annan del av kroppen som fötterna är förenade med.

Allt hänger alltså samman i kroppen…

Nyttiga tips på övningar för fotens rörelse finns det gott om i boken!

Om krämpor i fötterna

Kapitel 3 i boken är ett av de kapitlen som inger mest hopp och jag tror att flera kan bli glada av att läsa det som står där. Det handlar nämligen om vanliga krämpor som hallux valgus, plantar fasciit och hälsporre, och om hur vi ofta nästan ger upp och förlora hoppet att bli bra eller åtminstone bättre i fötterna. Inte alltför sällan får vi leva med tron att vi aldrig kan bli bra i fötterna eller bli problemfria, kanske för att vi får höra att våra krämpor är ärftliga och obotliga, eller om det är så att vi bara tar till olika kvick fix-åtgärder för att förbättra besvären utan att fördjupa oss i vad som egentligen är orsaken till problemet.

Vilka skor ska man gå i?

Bokens mittdel handlar om att vårt liv är numera ett liv i skor! Och skor förändrar fotens form (vi stänger in tårna i skorna…) men också fotens känslighet och förmåga att ta in signaler från underlaget och anpassa vår gång utifrån underlaget.

Här kan du läsa om hur balansen fungerar utifrån fotens perspektiv och om proprioception dvs hjärnas förmåga att veta var kroppens andra delar finns i rymden.

Pa Sandberg diskuterar också de fördelar som finns när vi går barfota, någonting som han förespråkar alla behöver göra lite varje dag (även på vinter….).

Ta korta steg och känn mer ….eller spring!

Sen kommer det en favoritdel av boken! Tänk på hur vi brukar gå till vardags, t ex när vi är på vägen in till jobbet. Vi går väl ofta snabbt och med långa steg vilket skapar en lutning av vikten framåt eller hur?

Enligt “En handbok om fötter” är vi egentligen inte alls skapta för att gå på detta sätt utan kroppen är tänkt att ta kortare och mer sakta steg framåt så att fötterna hinner landa på marken och känna av underlaget. På det sättet kan nervsystemet också begripa vilka förutsättningar vi har till rörelse just den stunden på det underlaget, och välja ut den optimala rörelsen för hela kroppen. Kanske något extra att fundera på då vi rör oss i vanliga fall inte alls på detta sätt….

Förmågan att springa är också något som vi har inom oss, vilket jag tänker verkar logiskt rent evolutionärt och biologiskt. Kapitel 8 handlar om hur vi springer eller löper och hur den löpningsintresserade tänker mycket om vilken del av foten som är bäst att landa med först för en så effektiv löpningsteknik som möjligt utan att tänka lika mycket på att det är hela kroppen som behöver effektiviseras för en energibesparande löpning.

Pa Sandberg menar, som jag uppfattar, att vi istället behöver fokusera att det är hela kroppen som springer speciellt de stora musklerna vi har på benen och rumpan så att inte vader och fötter får göra hela jobbet.

En handbok om fötter avslutas med ett kapitel med superbra praktiska övningar för att på olika sätt få igång fötterna för att rehabilitera, röra sig mer effektivt eller för att lära nervsystemet att det finns alternativa sätt att röra sig på och härmed erbjuda flera rörelsemöjligheter.

Jag kan varmt rekommendera Pa Sandbergs “En handbok om fötter” som jag tyckte var lättläst, intressant och verkligen finurligt i sitt slag.

Om du vill boka tid hos Pa Sandberg hittar du honom här 🙂