BokrecensionHälsaInspirationmat och yogany kurs

YOGAMAT – jag har läst Cecilia Davidssons nya bok!

“I köket praktiseras yoga genom vördnad för naturen, vår jord, djuren och människor i val av råvaror, odlingssätt och säsong”.

Redan på första sidan hittar du erfarna kocken och författares Cecilias Davidssons egna filosofi som genomsyrar hennes spännande nypublicerade bok “Yogamat för frukost, lunch, middag & treats” som jag har läst och låtit mig inspireras av under de senaste dagarna.

Cecilia menar att yoga inte bara är fysiska rörelser, asanas och “det man gör på mattan”. Yoga är liksom med i vad vi än gör – ett sätt att beskriva yoga som jag känner ligger oerhörd nära min egen livstro. Så för författaren är yoga med till 100%: när vi med mycket omsorg tar hand om och väljer ut alla råvaror vi lagar mat med, när vi väljer dessa livsmedel så att de är anpassade till årstid, när vi lagar våra måltider tillsammans och från scracth med hjälp av noga valda produkter, och när måltiderna inte bara är smakrika men också en fröjd för ögonen då vi egentligen “äter” delvis även med våra ögon.

Yogamat skiljer sig från andra kokböcker som handlar om balanserad och vacker mat i det att författaren har som jag har uppfattat det en bredare ingång till kost. Cecilia som också driver framgångsrikt sitt företag Curlyfood, har inspirerats av flera olika strömmar och kostläror och hennes enkelt-lagade men sofistikerade recept tar inspiration från dels makrobiotisk kost där man tänker sig att alla råvaror i en rätt är utvalda för att ge balans, och dels raw food. Yogamat tar också mycket inspiration från Ayurveda där maten vi äter ses som ett superviktigt verktyg för att balansera våra doshor.

I första delen i boken ger Cecilia, som arbetat som kock på retreater i Sverige och utomlands under många år, oss bra, konkreta tips på hur man kan laga bra mat enligt sin egen filosofi och hon uppmanar oss att tänka mycket individuellt kring kost dvs att du äter så att du verkligen tillgodoser dina egna behov genom rätt mat. Det kanske kan upplevas som självklart för vissa men jag tror personligt att många behöver tänka lite mer på detta sätt och inte bara äta mat hur som helst utan känna och notera hur olika råvaror tillagade på olika sätt uppfattas och landar i ens kropp och därefter anpassa kosten till dessa effekter.

Råvaror är A och O för Cecilia Davidsson som valt att i sin bok dela in råvaror enligt de fem typer av smak: sött, salt, surt, starkt, och fett. För var och en för dessa kategorier finner du en lista över olika livsmedel och tips på hur du kan kombinera dem när du lagar dina rätter.

Sen följer en intressant del som handlar om basrecept över mat som är bra att förbereda när man har lite tid. Till exempel kan det underlätta att ha tillgängligt olika typer av smul och dressingar, buljonger och röror mm som du sen kan ha hjälp av när du lagar dina frukostar, luncher och middagar.

Vid sidan av de många spännande recept som ryms i boken Yogamat har Cecilia också valt ut att lägga till porträtt av spännande yogaprofiler som har påverkat och inspirerat henne. Yogalärarkollegor och vänner Elizabeth Walsh, Magnus Fridh och Karin Björkegren Jones med flera, berättar i boken om deras syn på maten, favoritråvaror, den maten som de mår bäst av och om hur yoga har hjälp dem i sina personliga livshistorier.

Om du är på jakt efter en ny, originell och inspirerande bok om mat där kost och råvaror ses som en verklig del av yoga, är den vackra boken – fantastiska, inbjudande foton över vacker mat pryder hela boken!- Yogamat för frukost, lunch, middag & treats ett självklart val!