BokrecensionHälsaInspirationny bokpersonlig utveckling

Stärkande, inspirerande och personligt skrivet – Leila Anderssons nya bok “Hälsorebell. Läkning, näring och motivation för ett friare liv”.

“Ibland tänker jag att det skulle varit enklare att fortsätta som förut. Äta lite för mycket, shoppa lite för mycket, stressa lite för mycket, stänga andra människor ute, döva känslor, strunta i att ta fullt ansvar för hur mitt liv och min hälsa ser ut och att fortsätta göra mig själv mindre än vad jag är….Men det är inte jag. Det har aldrig varit jag.”

Möt Leila Andersson – Hälsorebellen! Häng med nedan när jag berättar om en inspirerande kvinna, också författare till en inspirerande bok!

Jag började läsa “Hälsorebellen – Läkning, näring & motivation för ett friare liv” en av dessa regniga kvällar då jag kände att jag behövde ny höstinspiration. Jag kröp upp på soffan med tre katter på benen som jag alltid gör, tände min sofflampa och inom loppet av få minuter var jag djupt försjunken i det jag läste. Det fanns så många beröringspunkter i Leilas personliga livsberättelse, som är coren i boken “Hälsorebellen” och igenkänningsfaktorn var så hög hos mig, att jag inte kunde släppa boken på flera timmar. När det till slut blev dags att krypa i sängen hade jag läst halva boken och bara längtade till morgonen efter för att läsa vidare!

Själva titeln på boken är i sig lite spännande. Du kanske tänker att hälsorebeller är såna som lever hälsosamt och denna bok är kanske ännu en vanlig bok om hälsan. Hälsorebeller är dock personer som inte bara strävar efter att leva hälsosamt genom bra kost, regelbunden motion, avslappning och flera mer grundläggande viktiga saker som dagens inspirations hälsoböcker oftast innehåller. En hälsorebell är någon som framförallt har modet att trampa nya stigar och att aktivt bryta egna gamla mentala mönster och genom detta ändra sitt liv till ett mer värdefullt och hälsosamt liv.

Leila, som är hälsoinspiratör, personlig coach, mindfulnessinstruktör samt yogalärare använder sig av sin egen livshistoria och av sina över femton år av erfarenhet inom coachning och ledarskap, för att i sin bok belysa hur vi ofta stannar kvar alldeles för länge på arbetsställen eller i relationer som egentligen inte är bra för oss. Vi kanske är djupt uppskattade på vårt arbetsställe där vi gör ett superbra jobb så vi fortsätter att jobba där, stressa och köra på 150%, såsom vi förväntas, även om vi känner att detta inte är bra för oss och att vi bara skulle behöva bryta med det. Eller så kanske beter vi oss dagligen som vår omgivning vill att vi ska bete oss, även om våra värderingar är helt motsatta dessa beteenden.

I Hälsorebellen delar Leila med sig väldigt frikostigt om sin egen resa till att bli en hälsorebell, från en svår barndom i en familj som inte riktigt förstod sig på lilla Leila och kunde ge henne den kärlek som hon behövde till vuxna år kantade av stress, matstörningar, och en kontinuerlig sökning efter ett bättre liv.

Inom modern terapi, berättar författaren, lär man sig att notera sina känslor och låta känslorna stanna kvar dvs inte förneka om man är ledsen, eller deprimerad eller har ångest. Men, vid sidan av detta, är det, enligt Leila lika viktigt att förstå vad som faktiskt ligger vid roten av dessa känslor. Varför är vi ledsna eller har ångest i vissa situationer? Vad är det för underliggande orsaker till dessa upplevelser? Det kanske är så att du har växt upp i en familj och i ett samhälle som uppmuntrade dig att vara duktig, alltid ställa upp för andra, och sätta dina egna behov sist. Du kanske bär med dig dessa värderingar ännu och fortsätter även som vuxen att alltid sätta dig själv sist.

I de 11 kapitel som boken Hälsorebellen består av belyser Leila Andersson allt detta samt andra viktiga ämnen som stress, matstörningar och högkänslighet som Leila själv har erfarenhet av, samt tankarnas kraft och känslor. I boken kan du följa med Leilas egna resa till en bättre hälsa genom försoning och integrering av sin kropp med hjälp av yoga, Mindfulness och psykoanalys.

Även själv-kärlek har en viktig plats i Hälsorebellen; själv-kärlek, som enligt Leila Andersson inte är egoistisk utan istället ett sätt att ta hand om sig för att kunna ta hand om andra. I Hälsorebellen skriver Leila om fem grundpelaren som ingår i själv-kärlek: (1) Värdighet och helhet dvs att veta att vi är värdiga och värda att bli älskade; (2) tillåtelse och acceptans dvs att jag kan vara både mina goda och mindre goda sidor; (3) självtillit, att kunna lita på att vi alltid gör vårt bästa; (4) självrespekt dvs att vi tar ansvar för vårt liv och sist; (5) Mod och självförtroende – att våga även om vi är rädda.

Ett kapitel som jag uppskattade speciellt handlar om Trauma som Leila delar in i Trauma “med stort T” och trauma “med litet T”. Trauman behöver alltså inte alltid vara liv eller död-händelser utan de kan härstamma från avsaknande av bekräftelse när man var barn eller från mobbning i skolan, alla “mindre” händelser som dock kan ha varit traumatiska för just dig och satt härmed sina djupa spår i ditt nervsystem. Olösta trauman, oberoende på dess omfattning, kan leda till att du inte är trygg med andra människor, har svårt med relationer, till perfektionism eller skamkänsla m fl symptom som påverkar din vardag berättar Leila i Hälsorebellen. Därför är det viktigt att gå ett steg längre än det som Mindfulness och Compassionsträning lär oss och faktiskt sträva efter att försona oss med det som vi har gått igenom genom att processa våra trauman.

Hälsorebellen är en bok med ett viktigt budskap: att livet kan antingen vara någonting att bara ta sig igenom passivt, lite som att leva som i en film som andra har skrivit manus av eller så kan du stanna upp och reflektera, våga göra uppror när det inte känns bra i magen och hjärtat och kliva ut ur det som andra har bestämt åt dig, ta tag i din historia med sina trauma, våga möta dessa och processa dem så att de inte längre har makt att påverka dina tankar och känslor. Om du vågar bli en Hälsorebell blir ditt liv ett liv som är rikt och värt att leva precis varenda sekund av.

Läs Hälsorebell för extra styrka och empowering denna höst! Varmt rekommenderat!