BokrecensionCat powerInspirationny bok

CAT POWER – kattens läkande kraft, är Ulrica Norbergs och Carina Nunstedts nya bok

De befinner sig alltid i nuet, väljer ut hur vad de vill göra för stunden, om de behöver sova lägger de bara sig nere vid mysigaste hörnet de kan hitta och vilar där helt oberörda i timmar, och det är de själva som bestämmer om de vill umgås med dig eller om de hellre vill vara för sig själva.

Det är KATTER vi pratar om och det är just till dessa supercoola djur som yogamästaren och journalisten Ulrica Norberg och journalisten och förläggaren Carina Nunstedt har tillägnat sin inspirerande, personligt skrivna och roliga bok “CAT POWER- kattens läkande kraft“. Häng med nedan så berättar jag mer om en bok som jag verkligen älskat att läsa!

När Ulrica släppte ut nyheten först om hennes och Carinas kommande bok om katter tänkte jag faktiskt att detta är för bra för att vara sant! Tänk vad häftigt att läsa en bok som bara handlar om något som är bland det som jag älskar mest! Jag, som idag bor själv med tre katter, har egentligen delat vardagen med katter under hela mitt vuxna liv. En liten svart katt med det konstiga namnet Cagliostro blev ju mitt enda sällskap på dagarna när jag för si och så 35 år sen flyttade till Sverige från mitt hemland Italien, och satt hemma och pluggade svenska med lilla krabaten på knän. Sen dess har katter alltid varit del av min familj och mitt hem och jag kan nog lugnt titulera mig till “Crazy cat lady”. Men enligt Ulrica och Carina, vars intresse, kärlek och tacksamhet för katter är helt uppenbar och verkligen kommer fram i boken CAT POWER, är vi alla som älskar och lever med katter “Clever cat ladies” snarare än galna “katt-tanter”. Enligt många nyare forskningsstudier (studier om hundens beteende är många fler och har gjorts mycket mer tidigare medan studier på kattdjur har fått sakta komma igång under mer senare åren) mår många av oss nämligen bättre när vi har katter i närheten; katterna påminner oss att leva i stunden och följa vår egen intuition; de visar oss att det är viktigt med avslappning och vila med jämna mellanrum; och de lugnar oss med sitt spinnande, vilket var så superspännande att läsa, hänger ihop med katternas egna överlevnadsmekanism, skriver Ulrica och Carina som har fått ta del av Leslie Lyons nya forskningsresultat. Leslie, som är professor i kattgenetik vid University of Missouri, berättar att när en katt spinner, använder katten detta för att läka kroppen och samla ihop krafter samtidigt som att den genom spinnandet kan reglera sin energiförbrukning. Och när katten spinner, blir vi människor som får ta del av det, lugnare av vibrationerna som spinnandet medför och känner oss tryggare och mindre ensamma.

Det där med katternas terapeutiska värde är också väldigt intressant. Just igår i min lokaltidning stod om en katt som används nu på äldreboende, en nyhet som du även kan läsa i CAT POWER där författarna till boken skriver att katt som terapidjur håller på att växa i popularitet vid sidan av vårdhundar som har använts längre i samma ändamål.

Så i Ulrica Norbergs och Carina Nunstedts spännande bok får vi ta del av berättelsen om amerikanska katten Oscar som fick smeknamnet “Sjukhuskatten” och blev huvudperson i en bok med samma namn. Oscar var en spräcklig adopterad katt som togs in i en avdelning för palliativ vård på ett sjukhus i Providence och på ett minst oväntat sätt började han ta sig dagligen in till och vaka bredvid de döende patienter, nästan som han vetat om att han behövdes där.

Det är bevisat att kattens närvaro hjälper även till ibland mot depression och ångest samt förstås mot ensamhet, något som blev ännu mer uppenbart under isolering under pandemiåren.

Carina och Ulrica har rest runt och intervjuat flera forskare samt läst på och förkovrat sig i ämnet. Därför är CAT POWER en bok som är precis proppfull av forskning och nya rönen om kattens beteende, som slår hål i många myter om katter. Till exempel stämmer det inte att katterna inte kan kommunicera med oss människor lika bra som hundar. Forskningen har visat att katter kommunicerar visst. Det är ju vi som inte har snappat upp deras typ av kommunikation som ju är mindre uppenbar jämfört med den som hundarna har. Men om du lever mycket med och nära en katt, upptäcker du gradvis och lär dig hur katterna samverkar både med varandra och med oss människor. Katter kan lära sig ord och de kan även läsa och antyda “sina människors” ansiktsuttryck som du också kan läsa i CAT POWER.

Ett parallellt spår i CAT POWER som gör boken ännu mer värd att läsas från första till sista sidan är Carinas och Ulricas personliga förhållanden till sina katter och hur Bore och Clea som är Ulricas katter och Magnum och Mia har varit ett väldigt viktigt stöd för både författarna och deras familjer som levt under långa perioder med svåra sjukdom.

En annan del av CAT POWER som jag uppskattat mycket när jag läst boken har varit de många anekdoter om katter och deras mer kända ägare; i boken kan du läsa om Freddie Mercury, huvudsångaren i Queen, som alltid ringde hem från sina konserter för att prata med sina tio katter vilka också fick ärva honom; och om författaren Mark Twain som använde sig av katter som statister i hans böcker och som t o m hyrde in katter när han var på resande fot för att han inte stod ut med en vardag utan katter.

Katterna, skriver Ulrica och Carina, “ger oss den läkande närvaron. De andas, spinner, påminner oss att inte vara så uppslukade av jobb…de påminner sig om att det vackra är det vilda. Det är friheten som är så vacker med katter; de kompromissar aldrig”.

Om du har katt och vill lära dig mer om dina familjemedlemmar är denna din bok och faktiskt vänder sig boken även till dig som inte har katt och jag kan nästan garantera att du kommer att vilja skaffa katt efter ha läst vad en katt kan göra för dig i CAT POWER.