BokrecensionhöstläsningInspirationny bokSofia Sivertsdottertröst

Andetaget, livet, evigheten. Vägledning i varje ögonblick är Sofia Sivertsdotter nya bok!

Sofia Sivertsdotter är bland mina favorit svensk författare som jag verkligen uppskattar för den inspiration och tröst som hennes texter har förmågan att ge och förmedla. Jag är därför så tacksam och glad att denna höst återigen kunna krypa upp på mysfåtölj med en kopp te och en katt över magen och ta del av Sofias nya bok som heter “Andetaget livet evigheten – vägledning i varje ögonblick”.

Sofias böcker har alltid ett tema eller en rödtråd som alla texter i boken kretsar kring. Precis som bokens titel och undertitel också antyder har Sofia valt ut livets olika tidpunkter som huvudtemat för sin nya bok. Bokens 244 sidor består således av kärleksfullt skrivna texter med omsorgsfullt utvalda ord och ett konkret budskap. Texterna vägleder dig genom din vardag och praktiskt taget livets alla dagar.

Första delen av boken tillägnas “stunden – andetagets tidsrymd” och här finner du vägledning vid rädsla, sorg, oro och stress men också insikter om mod, kärlek, tacksamhet och hopp. Nästa två delar i boken handlar om dagens olika tidpunkter från den stunden när du vaknar och äter frukost till solnedgång och sängdags (del 2); och om veckans olika dagar (del 3). Texterna som berikar bokens 244 sidor ger dig kraft och styrka vid konflikter, sorg och andra livs utmaningar samtidigt som de hjälper dig att värdesätta och var tacksam för det som är bra i livet.

Del fyra och del fem uppmärksammar årets olika månader och årstiderna, samt lyfter upp dessa månaders säregna drag och hur de kan påverka vår vardag. I nästa del som heter “Livstiden – En tråd i tidsväven” hittar du vägledning och tröst om livets större händelser som skilsmässa, smärta, sjukdom och arbetslöshet. Här finns det också texter med kraftfulla och tröstrika budskap som riktar sig till den nyblivna mamman och pappan, till ens barns kommande student med flera viktiga och vanliga företeelser som man kan uppleva i livet.

Sista delen i boken “Evigheten- Tidlöshetens ankare- innehåller fina texter som berörde mig extramycket då de handlar om svårare stunder i vårt liv som till exempel ålderdom, när livet går mot ett slut, när du har förlorat någon som du älskade.

Sofias texter med de kloka och hjälpsamma ord bör läsas lite efter lite, kanske en text om dagen som författaren råder oss att göra. Sofias ord är som balsam för själen och väcker insikter hos oss läsare samtidigt som de omger alla som behöver tröst med värme och kärlek. Orden som Sofias nya bok “Andetaget livet evigheten – vägledning i varje ögonblick” inleds med bäst sammanfattar stämningen som genomsyrar detta fantastiska nya alster som jag varmt rekommenderar att läsa denna höst.

“Det finns ett inre ljus som lyser i alla hjärtan. Ett ljus som ger oss trygghet, som hjälper oss att se skönheten och som påminner oss om att välja godheten. Ljuset kan inte falna, aldrig släckas av någon och inte gå ur tiden….Medan ljuset brinner inom oss kretsar evigheten både genom oss och runtom oss”.