Bokrecensionfilosofiny bokYoga historiaYogafilosofi

Yoga & tantra. Historia, filosofi och mytologi. Jag har läst Tova Olssons bok

Yoga med sina cirka 2500 år av utveckling har minst sagt en komplex och lång historia bakom sig, vilket gör yogafilosofin och yogahistoria bland de mest spännande ämnen som jag vet om. Så att få läsa en ny bok skriven på svenska som sammanfattar översiktligt hur yoga har förändrats sen begynnelse och ändå tills idag är alltså för mig lite som att få en oväntad present med något superfint inuti!

Tova Olsson som har skrivit den intressanta boken “Yoga & tantra. Historia, filosofi och mytologi”, har en Master i religionshistoria vid Göteborgs universitet utöver att jobba som yogalärare och det märks på direkt när man börjar läsa boken att hon brinner för att återge de senaste forskningsrönen vi har om yogahistoria och yogafilosofi så att många flera kan ta del av dem, en uppgift som, tycker jag, kanske inte är det lättaste. Tänk att sammanfatta hur ett så komplext och mångsidigt fenomen som yoga har förändrats och utvecklats under hela 2500 år!

Men Tova har lyckats, tycker jag, att välja ut viktiga delar av dessa stora ämnen, plocka fram det som är relevant för oss idag och utifrån hennes egna studier, har Tova gett sin tolkning av det hon har läst, vilket också är den typen av arbetssätt som råder inom humanistiska ämnen där var och en av de specialister som har läst en specifik text återger tidigare tolkningar och ger sen sin egen. Ingen av dessa tolkningar är rättare än de andra bara det som sägs är troget sanskritspråket, vilket är i sig en konst att ha åsikt om då få personer kan läsa och översätta detta spännande språk (min passion sen 1,5 år).

Yoga & Tantra börjar med ett djupdyk i ursprunget av yoga som brukar spåras till c. 500 talet f.v.t då flera olika grupper av asketer, sramanas, bröt ut sig från samhället, i ett berömt rike kallat the great Magadha, och på flera sätt började utöva och lära ut yoga i strävan att slippa återfödelse och karma. Vidare i kapitel 1 ges det en god överblick över vidareutvecklingen av klassisk yoga, klassisk tantra och uppkomsten av Hatha yoga. Kapitel 1 fortsätter med en genomgång om skillnader mellan österländsk och västerländsk filosofi, följt av en berättelse om de tidigaste yogatexterna vi har, Upanishaderna. Här får vi också veta mer om vad Vedanta är och om Samkhya-filosofi, som beskrivs som ett av de äldsta filosofiska systemen i Indien.

Varje kapitel i boken har tips på flera böcker för dig som vill förkovra dig ännu mer i kapitlets huvudämne och det finns även instuderingsfrågor som förankrar det som kapitlet har handlat om i nuet, dvs gör kapitlets innehåll modernt.

Senare kapitel i boken Yoga & Tantra ägnas på ett pedagogiskt sätt åt klassiska viktiga texter: här hittar du ett kapitel om Yoga Sutra, en bok som alla som jobbar med eller praktiserar yoga känner väl till men få vet att denna bok var som glömd under en längre tid och fick en renässans och en popularitet bara först 1800 talet. Tovas bok berättar om allt detta och sätter boken i en kontext.

Bhagavad Gita och dess olika viktiga teman av Dharma, Moksha och Bhakti är nästa kapitlets tema, följt av ett kapitel om stora eposet Ramajana. Även min älskade klassisk tantra finns med i ett eget kapitel med en diskussion om skillnader mellan klassisk och neotantra vilket är så välkommet då dessa två helt olika fenomenen blandas ofta ihop och vi som studerar klassisk tantra får ofta konstiga kommentarer när vi ens nämner ordet tantra.

Sist i boken finns det en spännande del tillägnad mytologiska berättelser om gudar och gudinnor som är berättelser som öppnar upp för diskussioner om människans egenskaper och kvalitéer.

Om du, som jag, tycker att yogafilosofi- och historia är spännande, kan du köpa Tova Olssons Yoga & Tantra. Historia, filosofi och mytologi HÄR.