BindvävBokrecensionInspirationLinus Johanssonny bok

Den skapar och ger oss upplevelsen av varje rörelse vi gör. Det är “Bindväv”- Linus Johanssons nya bok

Jag och många kollegor som undervisar yoga pratar ofta om en typ av bindväv som kallas fascia på våra yin yogaklasser och många är de terapeuter och massörer som känner till de många egenskaper som kännetecknar bindväven i allmänheten och fascia i det specifika. Men egentligen använder vi alla bindväven och fascia i kroppen….ja, egentligen arbetar vi med bindväven hela tiden och i samband med minsta rörelsen vi gör. Därför välkomnar vi alla Linus Johanssons ny-publicerade bok “Bindväv”. Häng med mig nedan så berättar jag mer om denna efterlängtade nya bok!

Trots att bindväv och i synnerhet fascia har blivit omåttligt populära som ämne både i Sverige och utomlands under de senaste åren, till den gränsen att det även ges regelbundet symposier och drivs projekt som studerar kroppen utifrån ett bindvävs perspektiv, finns det ännu bara ett begränsat antal böcker som belyser detta ämne. Ingen svensk bok om ämnet har heller funnits hittills. Därför är duktiga fysioterapeuten och movement practitioner Linus Johansson nya boken “Bindväv” efterlängtad och också den första boken om bindväv som dessutom avhandlar ämnet på ett spännande populärvetenskapligt och för alla- tillgängligt sätt.

Bindväv, skriver Linus, har blivit väldigt populär, nästan som en trend. Men bindväv, som har kommit att bli väldigt central i Linus terapeutiska arbete, är så mycket mer än en trend och för att bidra till att ytterligare sprida kunskap och intresse kring bindväv, har Linus valt att ägna bindväven en pedagogisk och fint illustrerad bok med egna teckningar. I slutet av boken kan du som vill även se hur bindväven ser ut på riktigt genom lånade fotografier av riktiga dissektioner.

Så vad är bindväv? Ja, denna fråga är inte helt lätt att besvaras. Bindväven är svårdefinierad och dess avgränsningar existerar egentligen inte då bindväven smälter ihop med andra typer av vävnad överallt i kroppen vilken hålls samman och får sin form av bindväv. Egentligen är det så att våra benämningar på muskler och ligament och andra kroppsdelar som den traditionella anatomin bygger på inget annat är än resultatet av dissektioner som vi började göra en gång i tiden för att försöka lära oss mer om insidan av kroppen och som vi fortfarande använder oss av för att kunna utföra behövande kirurgiska angrepp. Vi har skapat anatomi kan man kanske säga då i kroppen hänger allt egentligen samman. Tack vare bindväv.

Fascia som kanske flera är bekanta med, är en särskilt typ av bindväv, och också avhandlas i Linus Johanssons bok som ambitiöst tar upp även detaljer om bindvävens kemiska sammansättning baserad på allra senaste forskning. Här finner du, som tycker, som jag, att det är viktigt med källor, referenser på alla citerade vetenskapliga publikationer i boken.

Om du är intresserad av bindvävs många spännande kvalitéer som t ex de egenskaper som är kopplade till vår förmåga att utföra rörelser på ett energieffektivt sätt, har du möjligheten att lära dig massor i “Bindväv”. I boken finns det också kunskap om det som kanske är bindvävens mest ny-forskade egenskap, bindvävens sensomotoriska funktionen. Bindväv, skriver Linus, “är inte bara till för att tillsammans med musklerna skapa rörelse, utan lika mycket till för att skapa upplevelse av rörelse”, vilket sker genom mekanoreceptorer som är specialiserade celler som finns i stort antal och utspridda i bindväv/fascia. Mekanoreceptorer kan registrera tryck och sträckning i bindväven och vidarebefordra denna information centralt i nervsystemet. Denna information “studsar” sen tillbaka till kroppen som då “vet” hur den bör placera sig eller röra sig i rymden (så kallad proprioception).

I boken “Bindväv” får du också följa med och ta del av de principer som Linus använder som verktyg i sitt sätt att arbeta med klienter; huvudprinciperna är att det är viktigt att arbeta med varierande och utforskande rörelser som gärna är funktionella. Här är Linus noga med att påpeka att rörelse och träning inte är samma sak, vilket jag håller med om. Rörelse är något som våra kroppar föds med, att vara i rörelse och må bra av det, är alltså vårt naturliga tillstånd. Träning, däremot, om än bra att göras, är en typ av artificiellt verktyg som vi har hittat på för att komma runt att vi faktiskt inte längre rör oss lika mycket som våra förfäder, detta trots att vi egentligen fortfarande har samma biologi och samma behov av att röra oss för att må bra, som vi hade på stenålder.

En annan princip som boken Bindväven avhandlar och som Linus arbete grundar sig på är “den systemiska rörelsen” vilket innebär vikten att kunna skapa individuellt baserade rörelseprogram för varje klient, utifrån dels idén att kroppen fungerar som en enhet, att kroppen är i konstant behov av att proprioceptionen fungerar, att gången är vår huvudrörelse, och slutligen att det är A och O för ett framgångsrikt resultat att skapa ett engagemang hos klienten som vi jobbar med.

Dessa principer är också vid basen av konceptet Soma move som Linus skapat tillsammans med Cecilia Gustavsson redan för nio år men som ännu är väldigt populär och uppskattad som träningsform. Soma move bygger på ett flöde av dynamiska rörelser som görs i repetition och som utmanar kroppen till bl a djupare rörelseomfång och explosivitet men som också tillåter anpassningar till egen nivå i tempo och intensitet.

I boken “Bindväv” förklaras också vikten av statisk stretchning, som alternativt verktyg för att töja fascia i syfte att uppnå större rörlighet, och i slutet av boken får du 20 olika stretch-övningar samt 6 st komponerade program med dessa övningar.

“Bindväven kopplar samman varje cell i hela kroppen till en flödande och odelbar enhet. Den skapar och ger oss upplevelsen av varje rörelse vi gör, och den är del i att göra varje rörelse så lyckosam som möjligt”. Med dessa ord sammanfattar Linus huvudämnet av sin användbara bok som förklarar på ett väldigt begripligt sätt vad bindväv är, hur bindväven fungerar och hur viktig rörelse är för att bibehålla en hälsosam bindväv.

Här kan du beställa denna fina bok!