Livias Yoga
Yoga World
Annons
Annons
anatomiBokrecensionny bokPraktisk anatomiStu GirlingYoga anatomy

Yogalärare! Se hit! Vi har fått en ny kursbok om praktisk yoga-anatomi! Stu Girlings “Illustrated Yoga Anatomy – key concepts for everydamnday!” är här!

Yogaanatomi – vad är det och behöver vi ens ha kunskap om anatomi om vi undervisar yoga? Ja, det gör vi, tycker jag själv, definitivt om vi lär ut fysisk yoga så att vi ska kunna undervisa på ett hälsosamt sätt.….

….behöver vi också ha kunskap om yogaanatomi om vi istället lär ut yoga av en mer embodied sort, där formerna (asanas) inte har någon viktig roll i våra klasser? Mitt svar är detsamma. Ja, det gör vi. Även i de fallen är det viktigt att ha en bra, allmän kunskap om människokroppen och hur denna kan röra sig*.

Men vad gör man om man upplever ämnet yogaanatomi lite svårt och Kaminoff & Matthews “Yoga Anatomy” som flesta av oss har använt som huvudkursbok på yogautbildning, som omodern och halvtorr?

Då glädjer man sig över det allra senaste boktillskottet i detta ämne och låter sig inspireras och guidas in i en värld där yogaanatomi är kul, praktisk och funktionell och där kroppen inte arbetar i separata bitar utan som en helhet!

Vi välkomnar alltså Stu Girlings fantastiska nya bok “Illustrated Yoga Anatomy. Key concepts for everydamnday!

Låt mig få berätta mer om denna användbara bok som du vill läsa om du jobbar med yoga!

Jag har inte ännu haft möjligheten att personligt träffa Stu Girling men känner till hans framgångsrika website och blogg Loveyogaanatomy.

Stu, som har en bakgrund i Ashtanga-yoga, har undervisat yoga och yogaanatomi sen 2013 både på hemmaplan och internationellt (han jobbar bland annat också med mina vänner, yogaläraren Jennie Wadsten (tack Jennie för att du satt mig och Stu i kontakt om boken!) och yogaläraren Josefin Wikström – love you both!) och när du läser hans nya bok kan du direkt känna den passionen och stora intresset som Stu har för ämnet. När du läser boken kan du också klart uppleva hans spetskompetens i yogaanatomi, utan vilken man inte annars skulle kunna skriva en bok som denna!

Illustrated Yoga Anatomy skiljer sig from andra yogaböcker i samma ämnet då den bygger på moderna tankesättet att allt i kroppen fungerar tillsammans, även om vi ibland måste prata om en kroppsdel i pedagogiskt syfte.

Även om de enskilda positionerna är viktiga i boken, ligger Illustrated Yoga Anatomys tyngd som jag upplever det, egentligen inte på positionerna utan på hur vi tar oss in till dessa former, dvs hur vi preparerar kroppen på vägen in till positionen utifrån våra egna förutsättningar – hur props kan underlätta! – och vilka rörelser som lederna behöver utföra (och prepareras) för att kunna komma in till positioner. Med andra ord är alignment fortfarande viktig i denna bok men det handlar inte längre om en enda fix form som vi ska tvinga kroppen i utan om en individuellt anpassad alignment. Dessutom utgår boken ifrån vetskapen att inte alla positioner (eller all yoga) är bra för alla utan det handlar om att hitta det som fungerar för var och en. Detta kanske tycks vara självklart men faktum är att tidigare böcker har haft en helt annan grundsyn än denna!

Illustrated Yoga Anatomy består av fem delar: den första och mest omfattande som jag upplever som den viktigaste heter “Key concepts” och tar upp det absolut viktigaste som du som yogalärare behöver veta om praktisk yogaanatomi. Här avhandlas t ex hur nervsystemet styr hur djupt vi kan komma in i en rörelse, vad flexibilitet och styrka är, fascians viktiga roll, gravitationens betydelse, och så klart andningens roll, bara för att nämna några av de många flera viktiga ämnen som tas upp i dryga 100 sidor av Key concepts.

I nästa del -“Body bits” -hittar du de kunskaper av mer detaljerad typ och denna del lämpar sig speciellt om du ska förkovra dig specifikt i anatomin av foten och ankel, knä, höft, ryggrad, SI-leder, axel, armbåge och handled.

Sista omfattande delen i Stu Girlings Illustrated Yoga Anatomy heter Posture groups och avhandlar just olika typer av positioner nämligen framåtfällningar, höftrotationer, bakåtböjningar, vridningar, positioner där skulderblad och axlar jobbar, inversioner och armbalanser – men inte bara utifrån hur dessa positioner ser ut utan boken bjuder på teoretisk information bakom dessa positioner och tips på variation på poserna och hur du kan preparera din kropp inför varje position. Inom den delen som handlar om bakåtböjningar finns det t ex information om hur gravitation inverkar, hur du bäst preppar inför bakåtböjningar, vilken roll spelar sätes- och coremusklerna i dessa positioner och också hur proportioner hos olika kroppsdelar kan underlätta eller försvåra dina bakåtböjningar. Kanske du upptäcker saker som du inte har tänkt på tidigare 😉

Sist i boken finns det dels en Appendix med nyttig terminologi och ett kapitel kallat “Stu’s model” där Stu presenterar ett sätt att metodiskt utforska ens styrkor och utvecklingsområden för varje position som man vill träna.

Boken bjuder alltså på omfattande teori om yogaanatomi och lämpar sig superbra som kursbok på alla våra yogakurser där rörelser och positioner finns med!

Och även om du behöver tid att läsa genom boken och smälta dess omfattande innehåll, tro inte för en minut att Illustrated Yoga Anatomy på något sätt är tråkig eller tungt att läsa!

För Stu har nämligen slagit samman med en fantastisk illustratör, Bug Fawcett, som också är yogalärare och tillsammans har de skapat en otroligt fint illustrerad bok, där 14 stycken noggrant tecknade figurer motsvarande 14 riktiga människor (som faktiskt känns delvis bekanta, framförallt en viss Doug…. ;)) som är där för att representera variation och mångfald, tillsammans med skelettet Skelly och katten Gerald, turas om att visa sina varianter av samma yogapositioner och gör boken ytterst levande och roligt att läsa! Du får så klart också ett större insikt på de utmaningar som olika människor kan möta för var och en samma position eller rörelse.

Ja, jag finner inte tillräckligt rättvisa ord för att berätta hur otroligt bra denna begåvade illustratör har lyckats visa alla de teoretiska detaljer som Stu skrivit om!

Denna är en bok som du absolut vill ha och gå tillbaka till (jag kommer att göra det) gång på gång när du vill lära dig mer om yogaanatomi och om de rörelse/positioner som du lär ut genom att också ta reda på vilka utmaningar dina yogisar möter och härmed bättre anpassa yoga till olika kroppsförutsättningar. Då blir YOGAANATOMI både riktigt funktionell och hälsosam!

*(Bara som kuriösa, kan jag berätta att min lärare i Body Mind Centering, själva grundaren Bonnie Bainbridge Cohen som förespråkar för en experientiell/upplevelsebaserad typ av rörelse/yoga bortom formerna, kan sin klassiska yogaanatomi till 100%!).

Annons
Annons
återhämtningBörjar hösten medHöstretreathöstyogaLefkasÖlandÖsterlensemestersommar med yogasommarlovSommarretreatvingresorYOGA MED LIVIAyogamedvingYogaretreat

VÅGA SE FRAMÅT OCH HITTA DIN DRÖM-YOGARETREAT!

Så jag tänkte först skriva ett sånt där inlägg som handlade om positiva saker som händer i en värld full av blommor och kärlek i en rosa himmel där små rosa enhörningar springer på fluffiga moln…..ja lite så, du vet….

Men verkligheten just nu är som det är. Läget med pandemin i Sverige är lite lite bättre men fortfarande behöver vi vara mycket försiktiga. Och så lever vi ännu i osäkerhet….

Samtidigt är det så att våra tankar förstärker våra upplevelser av allt detta och detta är ett faktum!

Så även om vi inte kan styra covid-situationen, mer än vi alla gör så gott vi kan varje dag, kan vi definitivt förstärka vår antingen negativa eller mer positiva vardagsattityd och upplevelse av dagsläget.

Därför tänker jag faktiskt i alla fall berätta här om att jag har planerat fyra stycken retreater under sommaren till hösten 2021, som jag hoppas kunna genomföra för mindre grupper av deltagare och med alla försiktighetsåtgärder som läget kräver.

Om du vill komma med, behöver du tänka på att vi som ordnar retreaterna (speciellt de retreater i Sverige) har behov att betala de anläggningar där vi håller hus, så senast en månad innan retreaten behöver vi ha in din bokning för att veta om ditt intresse. Vänta alltså inte för länge för att boka, för då kanske har din retreat dragits in pga för få anmälningar!

VÄLKOMMEN ATT YOGA MED MIG PÅ!

YOGA ENERGY – EN YOGARETREAT PÅ VACKRA ÖLAND KOLLBERGGÅRDEN 10-13 JUNI (deadline 10 maj!)

BOKA genom att skriva till liviwann@gmail.com

SELF LOVE RETREAT PÅ LEFKAS, I GREKLAND 21-28 AUGUSTI. Denna retreat är min första utomlands och den är ihop med VING resor som är bara bäst på temaresor utomlands! Alltså komfort och lyx utlovade (utöver min yoga 🙂

TRANSFORMATION: YOGA, AVSLAPPNING OCH ÅTERHÄMTNING 16-19 SEPTEMBER PÅ OTROLIGA KULLÅKRA GÅRD, VID ÖSTERLEN (deadline 16 juli!)

BOKA genom att skriva till liviwann@gmail.com

BERGRETREATEN PÅ RETREATCENTER MANDALA DE MASCA, TENERIFFE. Också denna retreat är i samarbete med bästa VING resor!

Här kan du läsa mer om denna fantastiska retreat center.

VÄLKOMNA!

Populärt från Yogaworld.se

i huvudet på en yogalärareNamasteritualSanskritYogalärare

Namaste – varför säger vi så på våra yogaklasser?

Namaste är en hälsningsfras som härstammar från Indien och som ofta används inom hinduismen. Man säger ofta ordet i samband med att man placerar sina handflator mot varandra och niger eller bugar. Ordet kommer från sanskrit och är en kombination av namah och te (en förkortad variant av tubhyam).”

Såhär står det i wikipedia om du googlar på uttrycket Namaste och det är många av oss yogalärare som brukar avsluta klasserna med att säga Namaste med händerna i en Anjali mudra precis som ovan beskrivet.

Men varför gör vi detta?

Jag har sen en tid känt till att vissa av mina yogalärarkollegor bara säger “Tack” på slutet av klasserna och inte längre använder Namaste då uttrycket faktiskt används inte på detta sätt och i dessa sammanhang i Indien idag. Men så har jag tänkt att jag själv gillar min Namaste och jag har fortsatt att säga det.

Men idag bestämde jag mig för att göra lite research och faktiskt ta reda på mer om Namaste.

Vad betyder egentligen Namaste och vad kommer uttrycket ifrån?

Hur används uttrycket i Indien idag? Och när började vi använda det på våra yogaklasser?

Jag har inte svar på alla dessa frågor men en liten bit kom jag fram till tack vare Rachel Bathen – Yoga Girl som tipsat på Podden The Allusionist, en fiffig podd som jag kommer att lyssna på igen! I avsnittet 55 avhandlas uttrycket Namaste av självaste Jim Mallison, medförfattare av The Roots of yoga med Mark Singleton, och Andrea Jain, disputerad religionsvetare.

I podden får vi veta att Namaste härstammar från Namah – att buga och teh -till dig, så hela uttrycket är ett sätt att hälsa. Alltså läs igen: Namaste är en hälsning ungefär som Hej!

Så när vi (jag) högtidligt och vördnadsfullt avslutar våra klasser med Namaste säger vi (jag) egentligen alltså bara hejjjjj, fast med lite släpigare och högtidligare röst….

Visste du det?

Enligt forskarna som intervjuas i podden används inte heller Namaste i ett yogasammanhang i Indien utan hälsningen är så pass formell att den dyker upp i samband med möten på regeringsnivån….

Så varför säger vi Namaste på yogaklasser i Sverige och i västvärlden och när började vi göra det?

Andrea Jain vet inte riktigt när Namaste introducerades i våra posturalyogaklasser men hennes analys om varför vi säger så genomgående i västvärlden, är att Namaste fyller två viktiga funktioner för oss: dels är det så att våra yogisar förväntas sig det att höra Namaste på slutet av en klass – och tydligen säger man Namaste även i början av yogaklasser i USA – för att markera att klassen och praktiken är slut (och börjar om du även börjar den med Namaste). Andrea Jain menar att yogapraktik i en studio/anläggning ses av många som en speciell stund på en speciell plats, avskild från vardagslivet, så en fras som Namaste förstärker känslan av en viktig ritual och påminner att det är nu du ägnar en stund eller en paus åt sig själv. En stund som t o m kan uppfattas som helig (kanske är det din enda tid att stressa av (egen reflektion)).

Dessutom menar Andrea att, att avsluta klassen med ett uttryck i Sanskrit ger en känsla av något extrafint och gammalt och ger härmed yogaklassen en typ av äkthet (authenticity).

Igen ställer jag mig frågan: behöver vi tro på att yoga är gammalt för att det ska kännas bra att praktisera yoga, och kan inte yoga ändå var bra även om vi inte säger Namaste på slutet av praktiken?


Vad säger du? Jag ska försöka gå ifrån Namaste nu..får vi se hur det går med det 😉

28 mars, 2021 | 2 KOMMENTARER!
InspirationVad är yoga?YOGA MED LIVIAYogaålderYogahistoriaYogalärareYogautveckling

Att läsa och förkovra sig i yogahistoria och yogautveckling på universitet: nya och gamla insikter

Hej!

Om jag frågar dig hur gammal yoga är, har du svar på det? Och vad svarar du om jag undrar varifrån yoga har utvecklats? Och vad menas egentligen med yoga? Du kanske redan har alla svar på dessa frågor eller så väcker frågorna nyfikenhet hos dig och kanske att det du tror inte riktigt stämmer?

Nu ska vi se…

Då mer tid hemma har funnit under året som gått pga pandemi, har jag i höstas läst distanskursen “Yoga och meditation: historiska och kritiska perspektiv” vid Göteborgs universitet och denna termin läser jag ytterligare en kurs på distans “Modern yoga: religion, kropp och hälsa” vid Karlstads universitet.

Både dessa akademiska kurser har varit (och är) extremt lärorika för mig och jag kan varmt rekommendera alla mina yogalärarkollegor att passa på och gå endera, för att du kanske upptäcker att det saknar bitar i din kunskap om hur modern yoga har kommit att se ut såsom det vi utövar idag på våra yogamattor.

Bara som en parentes här kan jag även nämna att kurserna har varit/är sinsemellan väldigt olika; kursen vid GU är en kurs på avancerad nivå som du bara kommer in på om du har särskild behörighet. Kursen, som är arbetsmässigt krävande, är uppbyggd så att du pluggar nästan bara på egen hand, med bara ett par föreläsningar insprängda under terminen (min upplevelse är att vi har tagit oss an minst en svår text/en bok helt och hållet på egen hand och presterat svar på frågor varje vecka i en hel termin=alltså mycket jobb och ytligare förståelse då väldigt lite hjälp att ta sig an texterna). Däremot är den kursen som jag läser nu på grundnivå och uppbyggd så att studenter uppmuntras hela tiden till att ifrågasätta (vilket jag älskar göra som ni vet) och diskutera med varandra. Kursen innehåller också väldigt pedagogiska föreläsningar och det finns ett tydligt intresse från vår duktiga kursledare att verkligen få oss studenter att förstå de mycket komplexa scenarion som varit arena för moderna yoga-utvecklingen.

Tillbaka till yoga och vad yoga är.

Det finns, som du säkert vet, många svar och definitioner på yoga; för vissa är yoga stilla meditation medan för andra är det fysisk yoga med asanas som är yoga; ytterligare en annan definition (och det finns ännu många flera definitioner på vad yoga är än så) ser yoga som ett förhållningssätt eller en livsfilosofi som sträcker sig mycket längre än “det vi gör på mattan”.

Oberoende på dessa olika definitioner av yoga verkar det finnas en allmän idé eller tro på att den yogan som vi utövar idag, är något väldigt gammalt och att våra asanas har praktiserats under flera tusen år. Folk tänker också på yogasanas som positioner som härstammar helt från östvärlden eller Indien.

Men om du läser och tar del av de böcker och avhandlingar (se källor nedan) som har publicerats under senaste decenniet och som har behandlat uppkomsten av modern yoga, konfronteras du omedelbart med en helt annan bild om modern yogan. Forskningen har visat att de flesta asanas som vi utövar på mattan idag är väldigt moderna. I Swami Vivekanandas – den indiska profilen som brukar nämnas som den som introducerats Yoga till västvärlden- bok “Raja yoga” nämns inte över huvud taget något om några rörelser eller positioner. Yoga för Swami Vivekananda var meditation och kontemplation, inte några fysiska positioner.

Redan här kan du se att det inte är frågan om en ålder på flera tusen år, iaf vad det gäller asanas…

Så hur kom yoga-asanas attt utvecklas under 1900-talet?

Ja, det var mycket tack vare flera andra discipliner som vi kanske inte förknippar med yoga i första hand. Bland annat verkar Pehr Henrik Ling svenska gymnastik och flera andra fysisk-rörelse-baserade strömmar som liknar dagens bodybuilding varit förebilder för yogapositionerna, vilket också innebär att mycket av vår moderna yoga såsom vi utövar den här, är faktiskt inte är bara av indiskt ursprung utan en blandning av element som kommit från Europa och USA in till Indien plus element som är indiska.

Reaktionerna bland yogisar när jag berättar om allt detta brukar vara av stor förvåna och ibland till och med av besvikelse.

“Va? Är inte yoga 5000 år gammal? Och inte heller är alla dessa positioner helt och hållet indiska?”

Man kan alltså undra om någonting faktiskt måste vara gammalt och österländskt för att det ska kännas bra??

För om du tänker efter, förändras yoga som vi älskar bara för att vi vet mer om dess ålder och ursprung?

Källor (finns fler än dessa):

De Michelis, Elizabeth. (2004). A history of modern yoga: Patañjali and Western esotericism. London: Continuum

Singleton, Mark (2010). Yoga body. The origin of modern posture practice. Oxford University Press.

Singleton, Mark, Byrne, Jean (2008). Yoga in the modern world. Contemporary perspectives. London: Routledge.

Dynamisk yogaKollberggårdenMeditationÖlandsommar med yogasommarlovYoga EnergyYoga och ridningYogaretreat

Vi måste få ha kvar våra (yoga-) drömmar!

Det är självklart men ändå inte….att planera, visualisera och drömma om en sommar och en höst som innehåller umgänge, vänner och resor.

Friheten att kunna besöka någon vi älskar utan att tänka på konsekvenser, och att kunna kramas och pussar såsom vi brukade en gång i tiden. Den friheten som har berövats från oss.

Det är kanske lite cheesy men jag tycker att vi behöver påminna oss om att känna hopp och våga se ljuset som faktiskt finns kvar på andra sidan tunnel! Jag behöver i alla fall tänka så och tänka så med jämna mellanrum to “stay sane“…

Och för att jag anser på att vi inte ska sluta planera och drömma och för att jag tror stenhårt på att YOGA har en viktig funktion i människors liv, fortsätter jag mitt arbete som yogalärare och i år också har jag satt ihop mina sommar- och höstretreater. Retreaterna är visserligen superanpassade till rådande situationen men du som kommer får samma härliga (Livia’s) yoga som jag brukar bjuda på!

Här kommer presentationen över min allra första sommar-retreat den 10-13 juni på soliga och blommande Öland och mysiga rid-och yogagården Kollberggården!

Välkommen på YOGA ENERGY som kommer att bli precis som det låter! Det blir sol, dynamisk yoga, men också mycket me-time och återhämtande, vilsam yoga som restorative och Embodied yin; det blir också en ny workshop om Bakåtböjningar och också möjlighet till bad i havet och ridning med islandshästar plus allt det vackra som bara Öland kan erbjuda under sin bästa tiden – försommar!

Här kan du läsa mer om YOGA ENERGY och i år är det till mig direkt som du anmäler dig. Välkommen att skriva till liviwann@gmail.com

1 2 59

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.