Livias Yoga
Yoga World
Annons
Annons
Braided sweetgrassFrukostritualYogapraktik

Ritualer – ett sätt att hitta hem

“Ceremony is a a vehicle for belonging – to a family, to a people, and to the land” (R. Wall Kimmerer).

Vad tänker du om jag säger ordet RITUAL? Vad dyker det upp i ditt medvetande då?

Enligt den definition som jag har hittat är ritualer handlingar som vi upprepar och som har ett symbolisk värde för oss. Ritualer är inte heller samma sak som rutiner. Jag tänker på rutiner som något som vi måste göra regelbundet som att borsta tänderna på morgonen och kväll eller som att städa hemma varje vecka. En ritual däremot är för mig något som jag väljer att upprepa gång på gång för att det ger mig ett utbyte dvs jag mår bra av det.

Ritualer kan också sammanfoga en grupp, som en familj eller en befolkning.

I en vacker bok som jag läser nu – Braided sweetgrass av Robin Kimmerer Wall, avhandlas bland annat vikten av ritualer i ett socialt sammanhang. Boken handlar om urbefolkning i Amerika, Indianerna och om hur denna kultur förstördes bit efter bit, en kultur som byggde helt på en strikt kontakt och en kärleksfull nära relation mellan människor och resten av naturen. Författaren, som är professor i växtekologi, är också ättling till Potawatomi- indianer. Hon berättar om de indianritualer som hennes pappa växte upp med och som hon själv upplevde genom sin pappa. Till exempel berättar Robin om hur hennes pappa alltid bryggde kaffe åt familjen när de tältade ute i naturen och hur han alltid först hällde ut den första slurken av det nybryggda kaffet i sjön som en akt av vördnad mot sjöns-anden. Hon understryker vikten av ritualer som händelser som sammansvetsar en familj och en befolkning.

Du kanske också har ritualer i din familj eller egna ritualer som du gör för att må bra.

Jag har funderat på mina egna ritualer och konstaterat att jag har flera än vad jag någonsin kunde ha föreställt mig. Bland annat är min yogapraktik som jag gör varje dag även om kort, en av mina viktigaste ritualer: att landa på yogamatta och sitta och meditera en stund efter ha tänt ett ljus och rökelse är min ritual nummer ett.

På samma plats är också min frukost som jag alltid gör i ordning med lika stor vördnad som jag förbereder min yoga space. Jag förbereder citronvatten som är det första jag dricker på morgonen eller pressa apelsiner till juice, brygger presskaffe, häller havremjölk i en kanna, ta fram en av mina favoritkoppar, och så gör jag i ordning gröten med kryddor, bär, frukt, utifrån årstiden samt frön. Ibland på sommaren har jag också plockat blommor att ha på frukostbricka och på vinter är det levande ljus som jag har bredvid min kopp.

När jag äter frukost och dricker kaffe försöker jag inte ha telefonen eller annan distraktion i närheten och jag koncentrerar mig på smaken, värmen i maten och kaffe, och alla dofter som kommer från de många kryddor jag har haft i gröten. Mindfulness i ett nötskal. Det är mina ritualer och när jag utför dem hittar jag hem.

Har du någon ritual?

12 september, 2021 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Annons
Annons
BokrecensionInspirationMindfulnessMindfulnessbaserad Stressreduktionny bok

Vill du lära dig mer om Mindfulness? Då är “Fri från stress med Mindfulness” av Åsa Palmkron Ragnar och Katarina Lundblad din bok!

Jag har valt ut en bok om Mindfulness, som knappt behöver någon extra reklam. Ni är många som redan har läst och kanske tillämpa dagligen budskapet i Åsa Palmkron Ragnar och Katarina Lundblad “Fri från stress med Mindfulness. Medveten närvaro och acceptans”. Boken är ju en av pionjärerna i ämnet i Sverige när det först trycktes ut 2008. Men faktum är att jag fortfarande möter yoga- och meditations intresserade som inte vet vad Mindfulness är och då kan just denna bok, som redan hunnit med fem tryckningar och är nu inne på sin tredje reviderade utgåvan, vara en bra start och introduktion i Mindfulness!

Så vad är Mindfulness eller medveten närvaro egentligen? Man skulle kunna säga att Mindfulness är ett förhållningssätt till livet. När vi lever enligt Mindfulness eller enligt ett “mindful” förhållningssätt strävar inte efter att förändra eller förbättra något, utan snarare efter att stanna kvar i det som är just är stunden.

Det var spännande att läsa i Författarnas förord om hur idén om denna bok föddes; ett möte på ett café´i Lund mellan överläkaren Åsa Palmkron Ragnar och socionomen och meditationslärare Katarina Lundblad; Åsa, med större intresse för de västerländska användningarna av Mindfulness och dess effekter på depression, stress och smärta och Katarina med stort intresse och erfarenhet av meditation och flera vistelser i Indien för att fördjupa sig om den mera österländska delen av Mindfulness. Båda författare hade Avdelningen för Psykiatri vid Lunds Universitets sjukhus som gemensam arbetsplats och båda två var beslutna på att skriva en bok om Mindfulness som kunde belysa ämnes många aspekter, filosofi och användningar.

Samarbetet mellan dessa två duktiga och kliniskt verksamma författare resulterade i en välgjord och intressant bok som verkligen tar dig hand i hand och guidar in dig i Mindfulness värld.

I Del 1 av boken belyser författarna ingående de olika aspekterna om Mindfulness som förhållningssätt. Du lär dig att tänka om och stanna upp istället för att bara rusa fram och ständigt vara i framtiden i dina tankar.

När vi bara springer från ena till det andra ärendet under veckorna är vi ofta helt inne i tankarna och trots att resten av kroppen fortsätter att känna saker och ting och försöker berätta detta för oss är det ofta som vi inte alls “riktigt är i kroppen”. Mindfulness lär oss att stanna upp, känna, uppmärksamma och notera, bland annat genom att bara göra en sak i taget, och göra detta med hela vår uppmärksamhet.

Andning som alltid är i nuet precis som vår kropp är verktyget nummer ett inom Mindfulness och hjälper oss att gång på gång påminna oss att vara i nuet även med tankarna. Även acceptans, öppenhet, att inte döma och att ha tillit i livet, som alla är delar av att vara medvetet närvarande, avhandlas i detaljer i varsitt kapitel i “Fri från stress med Mindfulness”.

Boken är dessutom en skatt av övningar så vid sidan av förklaringar på ovanstående begrepp kan du verkligen tillämpa alla de olika aspekter av Mindfulness genom att praktiskt öva; och det stora antalet övningar gör att du lätt hittar den som passar dig.

Varje kapitel börjar dessutom med korta filosofiska berättelser eller citat från antingen Zenbuddism, hinduism mm. Dessa berättelse bidrar med en extra dimension till boken och kan dessutom fungera väldigt bra som utgångspunkt för diskussion, t ex i yogaklasser där filosofiska teman finns med som ram till klasserna.

Del 2 av “Fri från stress med Mindfulness”. handlar om tillämpningar av Mindfulness som komplementär metod till mer klassisk medicinska behandlingar, mot stress, depression, utmattning och smärta. Här kan du också läsa om Jon Kabat Zins egna Mindfulness meditation- metod och flera andra tillämpningar av Mindfulness genom många intressanta intervjuer till kända yrkesverksamma profiler som ger sin syn om Mindfulness utifrån det de själva har upplevt när de har använt sig av metoden för sina patienter eller inom sin specialitet.

Boken “Fri från stress med Mindfulness. Medveten närvaro och acceptans” är lättläst, tillgänglig, väldigt instruerande om ämnet och användbar vare sig du är intresserad av att börja leva mer “mindful” eller om du vill lära ut Mindfulness till andra, vilket också går ofta hand i hand med ett personligt intresse.

Om du inte har läst denna bok och vill börja med Mindfulness, är denna din bok!

5 september, 2021 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
BokrecensionHälsaInspirationny bokpersonlig utveckling

Stärkande, inspirerande och personligt skrivet – Leila Anderssons nya bok “Hälsorebell. Läkning, näring och motivation för ett friare liv”.

“Ibland tänker jag att det skulle varit enklare att fortsätta som förut. Äta lite för mycket, shoppa lite för mycket, stressa lite för mycket, stänga andra människor ute, döva känslor, strunta i att ta fullt ansvar för hur mitt liv och min hälsa ser ut och att fortsätta göra mig själv mindre än vad jag är….Men det är inte jag. Det har aldrig varit jag.”

Möt Leila Andersson – Hälsorebellen! Häng med nedan när jag berättar om en inspirerande kvinna, också författare till en inspirerande bok!

Jag började läsa “Hälsorebellen – Läkning, näring & motivation för ett friare liv” en av dessa regniga kvällar då jag kände att jag behövde ny höstinspiration. Jag kröp upp på soffan med tre katter på benen som jag alltid gör, tände min sofflampa och inom loppet av få minuter var jag djupt försjunken i det jag läste. Det fanns så många beröringspunkter i Leilas personliga livsberättelse, som är coren i boken “Hälsorebellen” och igenkänningsfaktorn var så hög hos mig, att jag inte kunde släppa boken på flera timmar. När det till slut blev dags att krypa i sängen hade jag läst halva boken och bara längtade till morgonen efter för att läsa vidare!

Själva titeln på boken är i sig lite spännande. Du kanske tänker att hälsorebeller är såna som lever hälsosamt och denna bok är kanske ännu en vanlig bok om hälsan. Hälsorebeller är dock personer som inte bara strävar efter att leva hälsosamt genom bra kost, regelbunden motion, avslappning och flera mer grundläggande viktiga saker som dagens inspirations hälsoböcker oftast innehåller. En hälsorebell är någon som framförallt har modet att trampa nya stigar och att aktivt bryta egna gamla mentala mönster och genom detta ändra sitt liv till ett mer värdefullt och hälsosamt liv.

Leila, som är hälsoinspiratör, personlig coach, mindfulnessinstruktör samt yogalärare använder sig av sin egen livshistoria och av sina över femton år av erfarenhet inom coachning och ledarskap, för att i sin bok belysa hur vi ofta stannar kvar alldeles för länge på arbetsställen eller i relationer som egentligen inte är bra för oss. Vi kanske är djupt uppskattade på vårt arbetsställe där vi gör ett superbra jobb så vi fortsätter att jobba där, stressa och köra på 150%, såsom vi förväntas, även om vi känner att detta inte är bra för oss och att vi bara skulle behöva bryta med det. Eller så kanske beter vi oss dagligen som vår omgivning vill att vi ska bete oss, även om våra värderingar är helt motsatta dessa beteenden.

I Hälsorebellen delar Leila med sig väldigt frikostigt om sin egen resa till att bli en hälsorebell, från en svår barndom i en familj som inte riktigt förstod sig på lilla Leila och kunde ge henne den kärlek som hon behövde till vuxna år kantade av stress, matstörningar, och en kontinuerlig sökning efter ett bättre liv.

Inom modern terapi, berättar författaren, lär man sig att notera sina känslor och låta känslorna stanna kvar dvs inte förneka om man är ledsen, eller deprimerad eller har ångest. Men, vid sidan av detta, är det, enligt Leila lika viktigt att förstå vad som faktiskt ligger vid roten av dessa känslor. Varför är vi ledsna eller har ångest i vissa situationer? Vad är det för underliggande orsaker till dessa upplevelser? Det kanske är så att du har växt upp i en familj och i ett samhälle som uppmuntrade dig att vara duktig, alltid ställa upp för andra, och sätta dina egna behov sist. Du kanske bär med dig dessa värderingar ännu och fortsätter även som vuxen att alltid sätta dig själv sist.

I de 11 kapitel som boken Hälsorebellen består av belyser Leila Andersson allt detta samt andra viktiga ämnen som stress, matstörningar och högkänslighet som Leila själv har erfarenhet av, samt tankarnas kraft och känslor. I boken kan du följa med Leilas egna resa till en bättre hälsa genom försoning och integrering av sin kropp med hjälp av yoga, Mindfulness och psykoanalys.

Även själv-kärlek har en viktig plats i Hälsorebellen; själv-kärlek, som enligt Leila Andersson inte är egoistisk utan istället ett sätt att ta hand om sig för att kunna ta hand om andra. I Hälsorebellen skriver Leila om fem grundpelaren som ingår i själv-kärlek: (1) Värdighet och helhet dvs att veta att vi är värdiga och värda att bli älskade; (2) tillåtelse och acceptans dvs att jag kan vara både mina goda och mindre goda sidor; (3) självtillit, att kunna lita på att vi alltid gör vårt bästa; (4) självrespekt dvs att vi tar ansvar för vårt liv och sist; (5) Mod och självförtroende – att våga även om vi är rädda.

Ett kapitel som jag uppskattade speciellt handlar om Trauma som Leila delar in i Trauma “med stort T” och trauma “med litet T”. Trauman behöver alltså inte alltid vara liv eller död-händelser utan de kan härstamma från avsaknande av bekräftelse när man var barn eller från mobbning i skolan, alla “mindre” händelser som dock kan ha varit traumatiska för just dig och satt härmed sina djupa spår i ditt nervsystem. Olösta trauman, oberoende på dess omfattning, kan leda till att du inte är trygg med andra människor, har svårt med relationer, till perfektionism eller skamkänsla m fl symptom som påverkar din vardag berättar Leila i Hälsorebellen. Därför är det viktigt att gå ett steg längre än det som Mindfulness och Compassionsträning lär oss och faktiskt sträva efter att försona oss med det som vi har gått igenom genom att processa våra trauman.

Hälsorebellen är en bok med ett viktigt budskap: att livet kan antingen vara någonting att bara ta sig igenom passivt, lite som att leva som i en film som andra har skrivit manus av eller så kan du stanna upp och reflektera, våga göra uppror när det inte känns bra i magen och hjärtat och kliva ut ur det som andra har bestämt åt dig, ta tag i din historia med sina trauma, våga möta dessa och processa dem så att de inte längre har makt att påverka dina tankar och känslor. Om du vågar bli en Hälsorebell blir ditt liv ett liv som är rikt och värt att leva precis varenda sekund av.

Läs Hälsorebell för extra styrka och empowering denna höst! Varmt rekommenderat!

26 augusti, 2021 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Börjar hösten medHöstretreathöstyogaInspirationNy workshoponlinekursworkshopYOGA MED LIVIA

VÄLKOMNA HÖSTEN MED EN YOGA-EVENT (kika nedan för dina höstrabatter!)

Photo loaned from Instagram, happy to cite the source if anyone tells me who published this 🙂 Tack till vännen Pia för fotot!

Hej!

Det är lite glesare mellan mina blogginlägg nu då höstterminen har kommit igång på riktigt för mig under förra veckan. Detta är faktiskt riktigt roligt då det ser ut som yogavärlden öppnar försiktigt igen efter en lång tid av låg-säsong.

Och vad passar bättre än att möta hösten med en kul veckokurs eller en retreat eller en workshop?

Denna termin håller jag tre st ONLINEKURSER så att du kan vara med kursen var du än bor i landet!

*Den 6/9 startar jag fjärde omgång av min uppskattade stresshanterings- och livsstilsförändringskurs TRANSFORMATION. Under 8 måndagkvällar ses vi genom zoom och tillsammans går vi genom vad stress är och hur kroppen reagerar på stress-signaler, samt framförallt hur vi kan bromsa stressresponsen redan vid allra första tecken.

Varje tillfälle har ett tema som jag föreläser om och en typ av praktik som belyser temat. Vi praktiserar bland annat Yoga Nidra, restorative, Mindfulness och andningsövningar. HÄR kan du läsa mer om kursen och du bokar genom att skriva till mig på liviwann@gmail.com

OM DU BOKAR INNAN 31 AUGUSTI FÅR DU EN HÖSTRABATT PÅ HELA 500 kronor (priset blir då 3100 kr). I KURSEN INGÅR DET ÄVEN SKRIFTLIGT MATERIAL OCH 1 TIMME INDIVIDUELL COACHNING MED MIG!

*Den 7/9 startar jag tredje omgången av onlinekursen i MEDITATION, YIN RESTORATIVE OCH YOGA NIDRA.

HÄR kan du läsa mer om kursen och du bokar genom att skriva till mig på liviwann@gmail.com

FÖRSTA TILLFÄLLET 7/9 är det KOSTNADSFRITT OCH PROVA PÅ. Om du gillar kursen betalar du sen hela summan inklusive denna klass.

*Den 23/9 startar jag onlinekursen i NYBÖRJARYOGA. Under 10 gånger kan du få lära dig: tekniken bakom de vanligaste Hatha yoga-positioner och rörelser, grunden i meditation och andningsövningar, plus en introduktion till yogahistoria och filosofi som gör att du får en bra ingång till YOGA. Kursen passar även dig som har utövat yoga en tid men som vill lära dig mer grundligt och också få förslag på alternativa varianter av positioner och användning av propps.

Den här kursen har ett lågt pris för dess innehåll jämfört med liknande kurser….

YOGARETREAT UTOMLANDS TILLSAMMANS MED VING RESOR

Passa på och boka den fantastiska yogaretreaten Relax and renew vid bergen på Teneriffa och unika retreatcentret Mandala de Masca. Denna yogaretreat är något av det speciella och kombinerar yoga, mindfulness i naturen, meditation och återhämtning i ett naturskönt landskap med all comfort som kännetecknas Ving vad det gäller organisationen av resor utomlands, flygresa och logistik.

Du vill inte missa detta!

Du bokar genom Ving HÄR!

BOKA EN YOGAWORKSHOP!

I höst besöker jag fyra stycken superfina studion nära eller i Stockholm: Yogarummet i Björkhagen, Studio Karma, My Sangha Shala och Yogabolaget.

Du som missat mina uppskattade workshops om höfter och yoga: Hips don’t lie – yoga för starka och rörliga höfter; samt om fötter och yoga: Happy feet – yoga för rörliga och aktiva fötter har nu chans att boka endera eller båda två av dessa workshops!

Dessutom finns det nyaste workshopen: Bli vän med dina bakåtböjningar som passar alla som kämpar med dessa typer av positioner.

Du bokar motsvarande workshop på studion. HÄR (längst ner på sidan) KAN DU LÄSA OM DATUMEN OCH TIDER!

VÄLKOMMEN!

18 augusti, 2021 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Dynamisk yogaFasciai huvudet på en yogalärareLivias reflektionerny bokRörelseYOGA MED LIVIA

Fascia gillar rörelse! Jag ger dig tips på hur.

Följ med mig nedan och se hur du lätt kan ändra en vanlig Hatha-yoga förflyttning mellan två positioner/asanas till en enda integrerad rörelse som mer motsvarar det vi vet idag som fascia dvs största delen av kroppen mår bäst av!

Jag djupdyker nu i ämnet fascia som länge intresserat mig. Om du skriver ordet “fascia” här på Livia’s yoga blogg kommer du till flera artiklar som jag tidigare skrivit som berättar om både workshops och utbildningar som jag har deltagit i. Ämnet är helt enkelt en stor passion som jag har och nyligen har legenden Joanne Sarah Avison, som är specialist på fascia, kommit ut med sin reviderade eller nya version av boken ” YOGA, FASCIA, ANATOMY and MOVEMENT”.

Boken är en riktig spännande resa från en tid då man inte ens tilläts dissekera kroppar och härmed “gissade” en hel del på hur människor såg ut på insidan, till en lång tid (och till väldigt nyligen faktiskt), under vilken ordet anatomi och studier av enskilda muskler och ben dominerat vår syn på människokropp. Nästan varje bok om människoanatomi samt mycket av de moderna studier i träning, yoga och fysioterapi är fortfarande byggda på denna gamla syn.

Men sen några år vet vi att den största delen av kroppen, den delen som tidigare bara sorterats bort för att den bara såg ut som “oformlig gegga” på insidan av kroppen har ett namn. Fascia. Och består av en typ av vävnad som inom biologi (det ämnet som jag stolt disputerat i) heter bindväv.

Fascia omsluter och fyller allt inom kroppen och enligt Avisons nya bok finns det flera som hävdar att muskler skulle också kunna falla in under fascia. Det pågår alltså ännu en debatt ang vad exakt är fascia i kroppen.

Trots att man diskutera om definitionen på fascia, råder det ingen tvekan på att fascia är det som håller ihop och form till kroppen, skyddar, är ytterst sensorisk och har många olika superviktiga kvalitéer.

När vi rör oss under vardagen och genom träning och yoga, håller vi fascia rörlig och frisk. När vi inte rör oss eller rör oss ensidigt uppträder det ärr och områden i kroppen där fascia är spänd och orörlig.

Även om flera känner till fascia i samband med Yin yoga som använder sig av fascias töjbarhet och förmåga att stretcha är det alltså egentligen RÖRELSE som fascia “mår bra av”.

Men om du tänker efter (som jag också förklarar i videon nedan), är mycket av vår vanliga dynamiska yoga fortfarande ofta fokuserad på positioner dvs mycket av vår asana-baserad yoga kan (men gör inte alltid) uppmuntra att stanna kvar i en specifik form eller position och andas, i stället för att uppmuntra rörelse.

Men det finns möjligheter att utveckla detta!

I den andra videon här har jag spelat in en övergång från Anyanejasana (utfall) och Parsvottanasana i tre olika steg.

Först visar jag dig hur vi ofta gör på Hatha yoga när vi går från ena till andra position. I variant 2 lägger jag till en viktförflyttning bakåt som mellansteg till den tredje varianten där jag sätter ihop de två olika förflyttningar från och till dessa former i ett kontinuerligt rörelse som ser nästan ut som en våg. I denna varianten “återanvänder vi” den kinetiska energin eller rörelseenergi för att ta oss runt och rörelsen uppmuntrar verkligen integreringen i kroppen. Om du har en bra energibesparande löpteknik, sker denna typ av process t ex när du joggar och i andra vanliga vardagsrörelse där du inte delas upp rörelsesekvensen i många små steg (som att gå från Anyanejasana (utfall) till Parsvottanasana).

Det finns så klart inte något fel med att bara fortsätta med mer klassiska yogaförflyttningar och sen stanna i positioner och andas. Men detta har ett annat syfte.

Testa med försiktighet och sund förnuft om du aldrig har gjort detta och skriv gärna om din upplevelse.

Sist och inte minst: jag kommer att under vintern erbjuda en workshop som bygger på allt jag har lärt mig om fascia under åren, både teori och praktik. Vill du komma?

KOM IHÅG ATT FASCIA GILLAR RÖRELSE!

4 augusti, 2021 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
1 2 63

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.