Livias Yoga
Yoga World
Annons
Annons
Bakåtböjningari huvudet på en yogalärareInspirationNackeUppvärmningYOGA MED LIVIA

Förläng nacken och titta fram i bakåtböjningar. Vi fortsätter ABC Yoga för rygg III

Vilka associationer får du när du tänker ordet bakåtböjningar? Du kanske tänker direkt på svårare positioner som helbrygga (Urdvha Dhanurasana) eller kamel (Ustrasana) men faktum är att redan i Solhälsningar, som ofta används som uppvärmning i början av en klass, finns det bakåtböjningar i form av kobra (Bhujangasana) eller till och med uppåtgående hunden (Urdvha Mukha Svanasana), vilket innebär att uppvärmning av ryggen är A och O.

Det finns mycket att säga om detta ämne och jag återkommer till bakåtböjningar… men idag vill jag egentligen prata mest om vad som händer till nacken när vi kommer in i sista fasen av en bakåtböjning.

Tänk själv var någonstans har du din blick när du t ex är i en kobra? Många tror att man måste lyfta upp blicken “mot himlen” då och kanske finns det traditioner som undervisar detta. Då ögonen är kopplade till nacken, medför en sådan blick dock en överextension av nacken som nacken visserligen kan göra tack vare sin rörlighet, men som varken är särskilt hälsosamt eller för all del nödvändigt om du frågar mig. Kompressioner i nacken och även i ländryggen kan då göra sig påminda, särskilt om du gång på gång kommer in i detta skarpa läge (se bilden under).

HÄR VISAR JAG EN ÖVEREXTENSION AV NACKEN SOM ÄR MINDRE BRA!

Istället kan du låta blicken vila på en punkt framför dig och jobba med förlängning av ryggen och nacken (som är en del av ryggen). Engagera också gärna magstödet så att ryggen och magen jobbar ihop som den integrerade enhet som de faktiskt är tänkta att vara. När mag/ryggstödet är med behöver du inte heller förlita dig bara på att pressa ner händer/armar och fötter i en bakåtböjning då du har engagerat mycket större del av kroppen i din bakåtböjning.

HÄR VILAR JAG BLICKEN PÅ EN PUNKT FRAMFÖR MIG OCH NACKEN BARA FÖRLÄNGS! DET ÄR BRA!

Kolla på video nedan och hör ännu flera detaljer om detta. Testa gärna och återkom med frågor!

Lycka till!

8 augusti, 2020 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Annons
Annons
i huvudet på en yogalärareInspirationryggUpp-och nedrullningarYOGA MED LIVIAYoga och rygg

ABC Yoga för rygg II – utforska kreativa upp- och nerrullningar!

Vi fortsätter i serien om YOGA och RYGGEN. Turen har kommit till en rörelse som, så vitt jag vet, inte ingår i klassiska yogaflöden. Det handlar om att fälla fram genom rygg-nedrullningar. Häng med!

Vi kan, tror jag, alla enas om att det vanligaste inom yoga är att göra framåtfällningar från höfter och med en rak rygg. Tänk på t ex hur det är i klassiska solhälsningar, när du fäller fram från bergsposition Tadasana till Uttanasana. Det är vanligt att göra detsamma i sittande framåtfällningar (inom vissa former av yin yoga undantag) ; vi höjer sittbenen genom att t ex sitta på en uppvikt filt vilket underlättar att tippa bäckenet fram och sen fäller vi fram med rak rygg fram till den nivån då vi inget annat kan göras än runda ryggen. Känner du igen det?

Det finns flera anatomiska/fysiologiska skäl till att vilja fälla fram på detta sätt istället för fälla fram med en rund rygg från början och säkert kan det vara befogat att resonera så för vissa personer.

Men utöver detta finns det, tror jag, också en mindre befogad anledning att vi alltid har gjort framåtfällningar rak rygg i dynamisk yoga. Traditionen gör och vill att det ska vara så helt enkelt….

Men traditionen eller inte, så vet vi idag att kroppen mår som bäst när den får röra sig genom många olika rörelser och positioner, så istället för att behöva välja mellan rak och rund rygg, om du har en frisk rygg, är nog det bästa att kombinera både asanas och rörelser där vi sträcker ut ryggen med asanas och rörelser där vi rundar ryggen. Så får kroppen allsidig motion och rörelse!

Ännu bättre om du kan röra ryggen i flera olika planer!

Här nedan ser du en rörelse som fram till nyligen, inte var särskilt vanlig i någon av yogaflöden som vi lärde ut på klass men som du nuförtiden ofta kan stöta på, i alla fall om du går klass för lärare som hängt med i kunskapsutvecklingen om kropp och som härmed struntar i traditionen och lär istället ut en mer modern och salutogen yoga.

I Video 1 rör jag mig från Tadasana (bergsposition) till Uttanasana och tvärtom genom ned/upprullningar.

  1. Böj på knäna både under ned – och uppfärd
  2. Rulla ner och upp så långsamt som möjligt, nästan “kota för kota”.
  3. För att låta ryggraden röra sig i flera planer fäll fram mot en sida i taget.

I Video 2 rullar jag ner och upp på samma sätt men lägger till lite “skakningar” för större avslappning och för att det är så himla skönt att skaka loss 😉

SPINAL ROLLS WITH SHAKINGS

Du kan både lägga till dessa rörelser i din uppvärmning och i mitten på flöden. Och varför inte byta ut några av dina traditionella solhälsningar mot några moderna nedrullningar och upprullningar som ovan? 😉

1 augusti, 2020 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!

Populärt från Yogaworld.se

i huvudet på en yogalärareInspirationryggUppvärmningYOGA MED LIVIAYoga och rygg

ABC – YOGA FÖR RYGGEN! UPPVÄRMNING

Idag börjar jag en serie som har ryggen och ryggraden som huvudämne! Absolut favoritämne då jag tycker att det är så viktigt att försöka behålla den rörligheten vi har i ryggen och motverkar den försämring i rörlighet som kan uppstå till följd av åldrandet.

När du går på yogaklasser är det vanligt att du blir undervisat att göra katt och ko bland annat i syftet att värma upp ryggen. Inget fel på katt och ko som dessutom brukar upplevas som en skön rörelse, särskilt om du får uppehålla dig lite längre där du känner dig stel! Men om du analyserar den rörelsen lite närmare, inser du att i klassisk katt och ko rör vi ryggen bara hela tiden fram och tillbaka genom flexion och extension, dvs kroppen rör sig bara i en enda plan, sagittal-planen, i katt och ko.

Du behöver alltså komplettera katt och ko behöver med andra uppvärmningsövningar om du vill värma upp ryggraden ….

Här nedan kommer det en övning som faktiskt låter dig värma upp alla delar i ryggen genom rörelser som sker i flera olika planer. Gör övningen, om möjligt, “utan att tänka för mycket”, speciellt när du har fått till rörelsen. Om du slappnar av i höfterna medan du gör denna rörelse spänner du nämligen inte kroppen och det är då lättare att verkligen värma upp hela ryggen.

  1. Börja stå höftbrett isär mellan fötter eller placera dig till och med, med fötter på lite kortare avstånd än så, och skifta till en början vikten från höger till vänster så du böjer och sträcker ett knä i taget.
  2. Vänd bålen gradvis mer och mer mot den sidan som du skiftar vikten mot. Tänk på att “du ritar en åtta eller en oändlighets symbol med dina sittben”. Genom denna höftrörelse värmer du upp nedersta delen i ryggen.
  3. Lägg till armarna. Antingen svingar du dem lågt och nära kroppen (mindre rörelse) eller så svingar du armar högre upp och längre bort från kroppen (större rörelser). Nu värmer du upp även högre områden i ryggen, upp till bröstryggen.
  4. Sist, testa att titta mot den riktning som du svingar höfterna mot. Kom ihåg att dit ögonen går, går nacken, dvs när du nu tittar bakåt, rör sig även översta delen av ryggraden bakåt. I detta sista steg värmer du även upp den översta delen i ryggen. OBS! man kan bli lite snurrig av detta sista steg, så backa bandet om det känns så!

OBS! Om du vill lära dig mer om hur yoga kan bidra till rygghälsan, håll utkik för kommande datum för min ZOOM kurs om detta! Kommer snart!

https://youtu.be/NQc3bl1P0lk
BokrecensionMatt Kahnny bokpersonlig utveckling

Universum har alltid en plan! Jag har läst Matt Kahns nya bok

Tänk om Universum har en plan och de händelser som ser ut att vara negativa för oss, de motgångar och de oväntade förändringar som vi stöter på under vårt liv, egentligen inget annat är än olika sätt att guida oss in mot den större planen som universum har för oss? Såhär är det, om du tror på Matt Kahn, författaren till nyöversatta boken “Universum har alltid en plan. 10 gyllene regler om hur du släpper taget och omfamnar din livsplan” som jag just läst. Häng med så berättar jag mer om boken!

Om du tidigare har läst och tyckt om hans två första böcker “Whatever arises, love that” och “Allt som finns är till dig”, är denna senaste boken av Matt Kahn ett måste för dig och du kommer säkert att känna igen författarens omisskännliga stil. Om denna däremot är din första bok av Matt Kahn kan det hända att du blir lite förvånad av det ovanliga och något provocerande budskapet som finns i denna och i alla Matt Kahns böcker….eller så kan du faktiskt bli oerhört förtjust i boken och bestämmer dig att läsa alla hans andra böcker!

Mycket om Matt Kahns liv gör honom till en rätt speciell personlighet, bland annat hans nära döds upplevelse vid åtta års ålder, hans relation till änglar och hans unika förmåga att hjälpa döende “över till andra sidan”. Han betraktar sig själv som en spirituell lärare och beskriver sig som en empat dvs en person med hög känslighet och därmed kapabel av mycket större intuition än andra, en gåva som gjorde den unge Matt till ett annorlunda barn.

Matt Kahn växte nämligen i en familj som inte accepterade honom som han var, med föräldrar som sårade honom i många år, förmodligen utan att ens begripa att deras barn mådde dåligt av deras beteende. Dessutom mobbades den känsliga lillkillen Matt dagligen av andra barn i skolan, just för att han var känsligare än andra, och härmed ett lätt byte att “köra med”. Många år av sorg och ilska mot en värld som han inte kändes sig del av, ledde den vuxne Matt till ett starkt behov att hitta nya, egna strategier för att dels, överleva och dels, för att bearbeta den djupa smärtan som han hade utsatts för.

På den vägen kom Matt Kahn att bland annat utarbeta sina 10 st gyllene regler, som utgör coren för hans senaste bok “Universum har alltid en plan”. Reglerna går bland annat ut på att förlåta och släppa tag, utan att behöva gilla läget. Författaren skriver att han själv genom detta nya sätt att tänka och agera, kunde äntligen förlåta båda sina föräldrar och flera andra människor som varit elaka mot honom.

I “Universum har alltid en plan” kan vi också läsa om hur Universum alltid har en större plan än det vi upplever, så alla händelser, även de dåliga, som sker i vårt liv leder till något större och bättre, bara vi är beredda att vänta och lita på detta större perspektiv. Enligt Matt Kahn går allt att vändas till det positiva; dålig kritik kan tolkas som ett sätt för oss att växa och de som kritiserar oss är inte elaka människor utan snarare bara en gåva som är skickat till oss för att vi ska få chansen att utveckla oss; även händelser som sätter vår existens upp och ner, sker så att vi ska kunna komma närmare och närmare till den unika planen som universum har tänkt ut för oss.

Även om jag själv tycker det är svårt att acceptera bara upp och ner det negativa som händer och jag tror inte det är så lätt att leva enligt Matt Kahns regler, kan jag tänka mig att dessa regler ändå erbjuder ett nytt tankesätt och vägen till ett perspektiv-skift som kan ge oss ett bättre liv. Istället för att tänka på oss själva som offer och gräma oss över det som drabbat oss, vilket ändå oftast inte är särskilt produktivt, kan vi, om vi kan tänka som Matt Kahn föreslår, vända det negativa till något positivt och om vi tror på att Universum har en egen plan för oss, kan vi då förlita oss på att bra saker kommer att hända framöver.

BiomekanikInspirationYOGA MED LIVIA

Slappna av i dina”mobil-muskler”!

Det är sommar och vi är lediga….och kanske surfar med mobil lite mer än vanligt?? Eller är det bara jag som gör? 🙂

Inspirerad av biomekaniker och rörelse-läraren Katy Bowman, författarinna till Move your DNA kommer det fem olika rörelser/stretch som syftar till att låta kroppen komma bort från de positionerna som användning av mobil/ipad under längre tid, ofta medför.

Varsågoda!

Först ut är en stretching för tummarna vilka får oftast en krampaktig position när vi surfar.

Nästa rörelse är till att hitta rörlighet i handleder.

Sen får du en stretching för de nerver som löper från hand till hand.

Och en statisk stretch, som brukar kännas skönt för axlar och rygg.

Sist, en enkel rörelse för att motverka gam- eller paddnacke.

Testa och återkom!

Källa: Katy Bowman Nutrition Movement & Move your DNA!

1 2 53

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.