Livias Yoga
Yoga World
Annons
Annons
CARsFRCFRC-PT yogaFunctional Range Conditioninghandlederisolerad rotationLedhälsa

Preparera händer, fingrar och handleder inför YOGA!

Hunden, kobra, uppåtgående hunden, katten och kon, helbrygga, med många flera positioner. Listan på yogapositioner där du belastar dina händer inklusive fingrar och handled/handlov är nästan oändlig!

Trots detta, kan du komma på någon rörelse/position i vardag där du på liknande sätt belastar händerna med kroppsvikten?

Svaret är nog antagligen nej….vilket också förklarar varför du till en början inte har styrka och rörlighet i händerna att yoga genom dessa positioner regelbundet.

För att komma runt dessa problem reagerar många med att försöka hitta strategier att göra positionerna med mindre belastning. Ett exempel är att gå ner på underarmar eller stå på nävar….men även om dessa kan vara tillfälligt bra strategier bidrar de inte på lång sikt till att du blir starkare i händerna….

Rent biologiskt har kroppen inte möjlighet att upprätthålla rörlighet och styrka i de delar av oss som vi inte använder. Kroppen ställer in sig på att det du inte har nytta av, behöver du heller ha kvar i systemet… så genom att inte belasta handleder och fingrar, talar du så att säga om för nervsystem att det är ok att vara såhär svag i händerna då du inte behöver dem….

Alltså vill du ha starka och rörliga handleder och fingrar behöver du gradvis belasta dessa och röra dem regelbundet i alla möjliga vinklar!

Denna viktiga princip är av de många som den moderna, superhäftiga metoden för ledhälsan Functional Range Conditioning – FRC – som jag är stolt certifierad i, bygger på. Vidare, enligt denna metod ska vi regelbundet främst använda oss av ledrotationer vilket beskrivs som bästa funktionella rörelsen för flesta (men inte alla!) lederna i kroppen.

Nedan får du två exempel på dessa FRCrotationer; dels i handleder (Videon 1 och 2, som visar samma övning från olika håll) och dels i fingrar (Video 3). Gör alla rörelser metodiskt och superlångsamt såsom du skulle röra dig genom ett medel som har större densitet än luften, och sträva efter att isolera rörelsen vid antingen bara en handled i tag eller ett finger i tag och låt resten av armen mm vara stilla (du kommer att se hur jag kämpar med detta…).

VIDEO 1

Testa gärna dessa övningar och hör av dig med frågor samt boka gärna mig för FRC- PT yoga om du vill lära dig att ta hand om dina leder!

VIDEO 2
VIDEO 3

PS. I alla dessa video ser du att jag bär två fantastiska smycken, ett armband och en ett halsband, som är dels unika och speciella för att de är gjorda i materialet kork från Portugal. Det är vännen Lilian i Onsala, Halland som inom sitt företag DayBreak Craft designar och gör dessa fantastiska smycken. Kolla gärna hennes Instagramkonto @daybreakcraft för inspiration till presenter och beställ gärna hennes unika skapelser!

9 oktober, 2020 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Annons
Annons
BokrecensionEat Cleanny bokvegansk kost

99 lättlagade veganska recept. Jag har läst Yvonne Hedbergs “Veganska vardagsmat EAT CLEAN”

Du kanske funderar på att helt lägga om din kost och gå över till vegansk mat? Eller är du bara nyfiken och vill gradvis introducera flera veganska rätter till din kost, för att testa om detta sätt att äta fungerar för dig? Och i både fall kanske känns det svårt att komma igång och du vet inte riktigt varifrån man kan börja? Vilka råvaror ska man välja? Hur kombinerar man dessa råvaror för maximalt näringsutbyte och goda smaker?

Då har jag tips på en bok som introducerar och guidar in dig steg för steg till veganska kosten.

Häng med mig nedan så berättar jag mer om Yvonne Hedbergs aka @healthcreator.se på Instagram, nya bok “Vegansk vardagsmat EAT CLEAN”!

Ugnsbakad fänkål med saffran

Jag har tyvärr aldrig träffat Yvonne personligt men vi har nu följt varandra via Instagram länge! Yvonne har ett Instagramkonto som inte bara inspirerar till enkelt lagad och god “hel”mat, utan också bidrar till en holistisk hälsosam levnadssätt genom pepp och återkoppling. Det är en glädje att fortsätta följa Yvonne!

Och samma positiva och peppande stil återfinner du, när du dyker in i Yvonnes nya bok “Vegansk vardagsmat EAT CLEAN” som jag har fått förmånen att läsa.

Yvonne, som både är matkreatör och utbildad hälsokock har också en mångårig bakgrund som art director, vilket klart återspeglas i bokens vackra layout och foton.

Morotstårta med glasyr

En dag bestämde Yvonne för att kombinera sitt stora intresse för vegansk mat och fysisk och mental hälsa med sina kunskaper om design, form och färg och lämnade sitt heltidsjobb som art director för att arbeta med allt detta på sitt egen företag. Målet var och är fortfarande, att inspirera andra människor till bättre hälsa genom hälsosam mat men också genom större mental hälsa. Resultatet av allt detta har under året blivit flera böcker som handlar om hur du lätt själv kan laga god, Eat Clean-mat, men också utbildningar och en välbesökt blogg – healthcreator.se samt Instagramkonto med samma namn.

Hallondrömmar

“Vegansk vardagsmat EAT CLEAN” bjuder på många goda recept, och verkligen sammanfattar Yvonnes holistiska synsätt på hälsa.

Boken börjar med en kort och pedagogisk introduktion om näringslära där du också kan läsa om vad man menar med “Eat Clean”.

Efter det kommer det flera kapitel som handlar om hur träning, rörelse men också meditation, mindfulness och andning, går hand i hand med en hälsosam kost. Det gillar vi!

Den mentala hälsa och vikten att affirmera och visualisera samt vikten att vara medveten om sina egna tankar, har också fått plats i boken, vilket gör denna bok som fokuserar på kost, till ännu mer originell. Här understryks verkligen vikten att tänka holistiskt när man arbetar med hälsa (vi gillar även detta!)!

Sen kliver vi in i en färgsprakande matupplevelse och bjuds på hela 99 veganska, gluten- och sockerfria recept!

Saffrans cheesecake raw

Boken är uppdelad i “Frukost, smoothies och bröd”, Sallader, pannkakor och soppor”, “Luncher och middagar”, “Röror, ost, sylt och dryck” och slutligen min favorit “Fika, glass och efterrätter”.

Ugnsbakad portabello med valnötter och timjan serverat med råriveb rödbeta och pesto

Det var omöjligt att välja ut vilka recept att visa eller prata om här! Allt känns supergott, nyttigt och verkligen hel-ren mat!

Det absolut bästa, om du frågar mig, är att låta boken stå framme på köksbordet och prova sig genom recept för recept! Jag har så klart redan börjat… från efterrätterna…. 😉

Du hittar denna fina, inspirerande bok här.

3 oktober, 2020 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!

Populärt från Yogaworld.se

Kullåkra GårdMeditationÖsterlenRetreatThe Deep Heart retreatyoga- och journaling retreatYogaretreat

Vägen till The Deep Heart bär till Österlen. Häng med på retreat vid Kullåkra Gård!

Alla mina retreater, med alla fina yogisarna jag mött där och de miljöer som har välkomnat mig och min yoga, har lämnat fantastiska minnen hos mig. Minnen som är för livet. Du som följer mig vet att jag t ex har förmånen att varje år hålla retreat vid lantliga yoga- och ridgården Kollberggården på Öland.

Det har nu gått bara drygt en vecka sen jag kom hem från min senaste och årets sista retreat; en retreat som jag alltid kommer att bära i mitt hjärta och vars minne kommer jag att glädja mig över i många, många månader framöver. En retreat i hjärtat av vackra Österlen! Häng med nedan så berättar jag mer….

Det ämnet som jag hade valt att hålla retreat om, var inspirerat av psykologen John Prendergasts senaste bok The Deep Heart och handlade om att återskapa kontakten med sin insida eller sitt djupa hjärta dvs den trygga platsen som alltid finns inom dig, en plats som påminner dig att du alltid har allt som behövs inom dig. The Deep Heart retreaten skulle hållas i en för mig helt ny gård, Kullåkra Gård i närheten av fruktodlingsdistrikt i Kivik.

Så kom dagen när jag äntligen skulle ta mig ner genom nästan hela Sverige och långt in i hjärtat av Österlen i Skåne. Österlen som var en del av Sverige som alla mina vänner hade berättat lyriskt om, men som jag, av någon anledning aldrig hade besökt. Förväntningar var stora.

Så tågade jag ända ner till Kristianstad. Där klev jag på en buss som banade sig genom det finaste landskapet jag någonsin sett: guldbruna åkrar, kossor och hästar, gård efter gård, i ett sensomrigt landskap med bara blå himmel som bakgrund. Ett lunkande lantligt tempo som vi bara kan glömma om i busy Stockholm…

Väl vid Kivik torg möttes jag av min vän och yogalärarkollegan Kristina Durr som tillsammans med sin vackra familj lyckats under bara dryga året nyrenovera den fantastiska nyöppnade yogaretreatcentern Kullåkra Gård.

Jag och Kristina <3. Älskade Wilma vaktar som alltid!

Bättre miljö att tillsammans med en grupp vackra och förväntansfulla yogisar, utforska temat The Deep Heart vid, kunde jag inte ha fått!

Kullåkra Gård är belägen mitt i ett idylliskt landskap, bara ett stenkast till havet och Stenhuvuds nationalparken. Från gårdens fönster kan du se havet i minst 180°!

Gården består av ett charmigt huvudhus där familjen bor, ett smakfullt inrett gästrum samt flera andra mindre byggnader som bl a ett mycket välskött stall. På Kullåkra Gård bor det också, hunden Wilma (älskar henne!), islandshästarna Sigla och Dröfn som också kallas “flickorna” och kommer när Kristina ropade detta, samt en grupp “minihästar”, som är riktiga hästar fast i miniatyr (mycket temperament i litet format…).

De ser stora ut men de är så små…minihästarna <3

samt en grupp fluffiga får som älskar att gosa…alla får har namn och jag lärde mig också att om man kliar ett får på kinden och den gillar det, viftar fåret med svansen ungefär som hundar gör 😉

Är det Nellie eller Freddy som står längst fram???

Den magnifika yogastudion är ett kapitel för sig. Studion måste bara ses! Varje detalj i detta pampiga hus är genomtänkt från uppvärmda golvet, de stora fantastiska fönstren som vetter ut mot gröna kullarna, till belysningen och den häftiga akustiken!

Intill studio finns det ett välrustat retreat-kök där under fyra dagarna serverades den mest utsökta veganska maten som jag någonsin ätit. Maten stod både Kristina och Kristinas dotter, Julia Durr för.

Julia är utbildad nutritionist och har en speciell talang för att laga utsökt, smakrik och nyttig mat som dessutom är en fröjd för ögonen. Smaksensationer och matöverraskningar tog liksom aldrig slut under retreaten!

Julia Durr! Vilken begåvning!!!!!

Så under fyra långa dagarna blev Kullåkra Gård och dess fina studio mitt och alla yogisar som kommit för att praktisera med mig, egna hem. Här praktiserade vi meditation och dynamisk Body Mind Flow Yoga på förmiddagar samt Embodied Yin på kvällarna. Tillsammans utforskade vi hur vi egentligen alltid redan är fullkomliga som vi är men hur vi, på grund av tankeverksamhet, dessvärre ofta glömmer bort detta. Vi praktiserade alltså med avsikt att tillåta oss pausa och känna in vad som egentligen saknas hos oss. Retreaten hade som mål att skapa förutsättningar för självreflektion och eftertanke.

I retreaten ingick det också möjlighet, att om man ville, på egen hand och man ville, skriva ner insikter eller tankar som yoga, meditation och närheten till naturen skapat under dagarna. Det var första gången och definitivt inte sista gången som jag testade att lägga till denna mer kontemplativa moment i någon av mina retreater. För att skapa de praktiska förutsättningar för denna kontemplativa delen, hade jag också skaffat in Jennie Liljefors vackra skrivboken “Healing you” till alla yogisar.

Det är inte självklart att en egen skrivbok ingår i retreater och min förhoppning är att boken, vare sig den blev använt eller inte på retreaten blivit ett fint minne över denna oförglömliga yoga retreat där närheten till bokskogar och havet samt den familjära och gemytliga stämningen som rådde vid gården skapade de absolut bästa förutsättningar till att komma i kontakt med sitt djupa hjärta.

Nästa september 16-19 september är det dags igen att återvända till Kullåkra Gård med en helt ny retreat. Missa inte det!

29 september, 2020 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
återhämtningBokrecensionBörjar hösten medfilosofiInspirationMental styrkany bokVila

Börja din höst med stärkande poesi! Jag har läst “Älskad. Vila i den du är”av Sofias Sivertsdotter

Nu är hösten här och med hösten går många av oss tillbaka till rutiner. Jobbet och skolan tar vid med sin vardaglighet och dagarna blir mer inrutade med fasta tider och tyvärr mindre tid till att “bara vara”. Vi kanske pausar under helger även om det är då familjeaktiviteter och hemmasysslor gör att vi kanske i själva verket inte alls pausar då heller…

Men det finns hjälp att ta till för att påminna sig att pausa och återhämta, speciellt när livet börjar snurra fortare under hösten. Bland annat kan du hitta en stund på dagen eller kvällen och läsa en bra bok som i allra högsta grad påminner dig om vikten att vila. Vila både fysiskt men också vila på insidan, dvs hitta frid i den personen du faktiskt är.

Höstens bok är Sofia Sivertsdotters nya “Älskad – vila i den du är” som genom sina stärkande, poetiska texter skänker oss just den där dagliga pausen som vi behöver.

“Jag läste en gång” skriver Sofia i sin introduktion, “att vi behöver minst en timme per dag, en dag per vecka, och en vecka per år, då vi kopplar och kopplar ner och kopplar bort. Tid då vi möter de årliga andetagen och de mellanrum som inte liknar vår vanliga vardag. Utrymmen som säkerställer att vi hör det som är sant, inte bara det som sägs, som livgivande andrum där vi kan läka och hämta kraft”.

Vila är alltså både det vi behöver för att orka vara produktiva och också vila inom oss själva; en paus som påminner oss med jämna mellanrum att vi är bra och älskade precis som vi är, utan att behöva ändra på någonting. Vi har allt vi behöver inom oss!

Genom att skala av det bullret som vardagen bär med sig, kan vi då skapa större förutsättningar, skriver Sofia i sin bok, för att lyssna in mer i oss själva och komma underfund om det som är viktigaste för oss. Genom pauserna och vilan kan hjärtat återigen bli vår viktigast inre röst som påminner oss om det inre utrymme som vi alltid bär inom oss.

Om du brukar läsa Sofias fina böcker så kommer du att känna igen Sofias egna fantastiska sätt att förmedla budskap genom poetiska och tillgängliga texter som bär på ett fantastiskt djup, trots att de gärna rymmer på bara en till två sidor; boken “Älskad – vila i den du är” består av kortare texter som du gärna kan läsas om och om igen. Du kan också läsa en av dessa texter på morgonen, tänka en hel dag på dess budskap och notera vilka insikter denna text väcker hos dig. En typ av kontemplation.

Om du aldrig har läst Sofias Sivertsdotters texter är “Älskad – vila i den du är” en hel fantastisk första bok att dyka in nu när hösten gör att vi gärna kryper uppe på soffa med varma strumpor på fötter och varm choklad i handen, tänder levande ljus och myser med en riktig god bok.

Mitt eget exemplar av Älskad – vila i den du är” är nu på mitt sängbord och jag kommer att möta varje höstmorgon med Sofias fina texter!

25 september, 2020 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
BokrecensionInspirationny bokYinYinyoga

Hitta din inre stillhet med Yinyoga: jag har läst Åsa Nyvalls bok “Yinyoga. Vila, reflektion och återhämtning

“När man praktiserat yinyoga ett tag är detta en del av tjusningen- att man aldrig riktigt vet vad man kommer möta när man går ner på yogamattan….Att se varje yinyogaklass som sin första, för att dels träna sig på att släppa prestationskrav och inte jämföra sig med andra …och för att inte gå in med förutfattade meningar eller förväntningar, utan att med nyfikenhet se vart yoga tar en”.

Med denna introduktion börjar Åsa Nyvall sin nya bok “Yinyoga. Vila, reflektion & återhämtning” som också är vårt senaste boktillskott om denna typ av yoga som har blivit så populär hos oss de senaste åren.

Häng med så berättar jag mer om denna innehållsrika bok som har så mycket att erbjuda till alla som praktisera yinyoga, till de som vill lära sig mer om den samt till de som undervisar yinyoga.

Trots dess enorm popularitet finns det än så länge inte så många svenska böcker som handlar om yin yoga. Därför blev jag så glad när Åsa Nyvalls nya bok om yinyoga publicerades.

Boken “Yinyoga. Vila, reflektion & återhämtning” är en rejäl bok med många sidor, fina foton och stort innehåll, och man blir såhär superpeppad bara att se (och känna då bokens omslag har en mysig struktur!) på dess omslag som visar blå himmel, en gul sandstrand och en leende Åsa som med öppna famn välkomnar alla till sin favorit yogatyp: yinyoga! Och denna stora entusiasm för yinyoga och yoga på det hela taget genomsyrar också hela boken och det märks att Åsa verkligen brinner för att inspirera flera att praktisera yinyoga och gärna berättar om yinyogas återhämtande och hälsosamma effekter.

Boken Yinyoga börjar således med en berättelse om hur den aktiva träningstjejen Åsa med bland annat löpning som specialitet en dag hittade den stillsamma yinyoga, och om hur frustrationen om att behöva stanna kvar i positioner länge, såsom man gör under en yinyoga klass, så småningom förvandlades till en viktig stund av lugn och återhämtning för Åsa, som nu hade hittat in till yinyoga.

Efter hennes första klasser kom det ännu flera klasser och så småningom ledde intresse för yinyoga och dess positiva effekt också till en yogautbildning i yinyoga och nu till denna bok.

Genom sin personliga berättelse vill Åsa inspirera flera “icke-yogisar” att upptäcka yinyoga; en gång yinyoga, alltid yinyoga menar Åsa Nyvall.

Vidare i boken finns det ett kapitel om yinyogas historia och hur den skapades av Paulie Zink, som dock definierade yinyoga på ett bredare sätt; och en berättelse om hur Paul Grilley och Sara Power så småningom lyfte upp den mer stillsamma delen av Zinks ursprungliga typ av yinyoga och skapade den formen som vi nu känner till som yinyoga.

Efter ytterligare ett kapitel som behandlar hur du kan lägga upp din yinyogapraktik med andningsövningar och meditation i början av praktiken, kommer den delen av boken som är den största och också en av bokens styrkor, om du frågar mig. Det är den mer praktiska delen av boken och innehåller sekvenserade klasser. Boken är nämligen en riktig skatt av klasser, både långa som kortare, så du kan anpassa din praktik till den tid och ork du har för dagen.

Åsa har dessutom valt ut ett fokus eller ett tema för varje klass som fokuserar på t ex glädje, självkänsla, mod, självförtroende, kärlek, sorg, styrka, stillhet, vila, frihet bara för att nämna några teman. För varje tema, finns det utöver förslag på positioner, också en text med frågor som hjälper dig att reflektera på temat. Om du är yogalärare kan du få stor hjälp av denna del då den ger dig färdiga klasser som du kan testa med dina yogisar och på egen hand.

En annan styrka och en riktig fiffig grej i boken är fotona. Varje position visas nämligen av tre olika modeller, Åsa och två kompisar, som visar varsin variant av samma position. På detta vis får du förslag på tre olika sätt att t ex anpassa din sittande framåtfällning utifrån dina förutsättningar! Riktigt bra!

Dessutom finns ett kapitel i boken om hur du kan göra yinyogapositioner med hjälp av en vägg och vidare en annan del av boken som visar hur propps kan användas vid de olika asanas.

Syftet med sin bok skriver Åsa “har varit att sprida yinyogans magi, så att så många som möjligt får uppleva hur välgörande den är, både fysiskt och mentalt” och jag kan intyga att boken “Vila, reflektion & återhämtning” verkligen inspirerar alla att utforska yinyogas och dess fantastiska välgörande egenskaper!

Stor grattis till Åsa till en fin bok!

7 september, 2020 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
1 2 55

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.