Livias Yoga
Yoga World
Annons
Annons
Dynamisk yogaFasciai huvudet på en yogalärareLivias reflektionerny bokRörelseYOGA MED LIVIA

Fascia gillar rörelse! Jag ger dig tips på hur.

Följ med mig nedan och se hur du lätt kan ändra en vanlig Hatha-yoga förflyttning mellan två positioner/asanas till en enda integrerad rörelse som mer motsvarar det vi vet idag som fascia dvs största delen av kroppen mår bäst av!

Jag djupdyker nu i ämnet fascia som länge intresserat mig. Om du skriver ordet “fascia” här på Livia’s yoga blogg kommer du till flera artiklar som jag tidigare skrivit som berättar om både workshops och utbildningar som jag har deltagit i. Ämnet är helt enkelt en stor passion som jag har och nyligen har legenden Joanne Sarah Avison, som är specialist på fascia, kommit ut med sin reviderade eller nya version av boken ” YOGA, FASCIA, ANATOMY and MOVEMENT”.

Boken är en riktig spännande resa från en tid då man inte ens tilläts dissekera kroppar och härmed “gissade” en hel del på hur människor såg ut på insidan, till en lång tid (och till väldigt nyligen faktiskt), under vilken ordet anatomi och studier av enskilda muskler och ben dominerat vår syn på människokropp. Nästan varje bok om människoanatomi samt mycket av de moderna studier i träning, yoga och fysioterapi är fortfarande byggda på denna gamla syn.

Men sen några år vet vi att den största delen av kroppen, den delen som tidigare bara sorterats bort för att den bara såg ut som “oformlig gegga” på insidan av kroppen har ett namn. Fascia. Och består av en typ av vävnad som inom biologi (det ämnet som jag stolt disputerat i) heter bindväv.

Fascia omsluter och fyller allt inom kroppen och enligt Avisons nya bok finns det flera som hävdar att muskler skulle också kunna falla in under fascia. Det pågår alltså ännu en debatt ang vad exakt är fascia i kroppen.

Trots att man diskutera om definitionen på fascia, råder det ingen tvekan på att fascia är det som håller ihop och form till kroppen, skyddar, är ytterst sensorisk och har många olika superviktiga kvalitéer.

När vi rör oss under vardagen och genom träning och yoga, håller vi fascia rörlig och frisk. När vi inte rör oss eller rör oss ensidigt uppträder det ärr och områden i kroppen där fascia är spänd och orörlig.

Även om flera känner till fascia i samband med Yin yoga som använder sig av fascias töjbarhet och förmåga att stretcha är det alltså egentligen RÖRELSE som fascia “mår bra av”.

Men om du tänker efter (som jag också förklarar i videon nedan), är mycket av vår vanliga dynamiska yoga fortfarande ofta fokuserad på positioner dvs mycket av vår asana-baserad yoga kan (men gör inte alltid) uppmuntra att stanna kvar i en specifik form eller position och andas, i stället för att uppmuntra rörelse.

Men det finns möjligheter att utveckla detta!

I den andra videon här har jag spelat in en övergång från Anyanejasana (utfall) och Parsvottanasana i tre olika steg.

Först visar jag dig hur vi ofta gör på Hatha yoga när vi går från ena till andra position. I variant 2 lägger jag till en viktförflyttning bakåt som mellansteg till den tredje varianten där jag sätter ihop de två olika förflyttningar från och till dessa former i ett kontinuerligt rörelse som ser nästan ut som en våg. I denna varianten “återanvänder vi” den kinetiska energin eller rörelseenergi för att ta oss runt och rörelsen uppmuntrar verkligen integreringen i kroppen. Om du har en bra energibesparande löpteknik, sker denna typ av process t ex när du joggar och i andra vanliga vardagsrörelse där du inte delas upp rörelsesekvensen i många små steg (som att gå från Anyanejasana (utfall) till Parsvottanasana).

Det finns så klart inte något fel med att bara fortsätta med mer klassiska yogaförflyttningar och sen stanna i positioner och andas. Men detta har ett annat syfte.

Testa med försiktighet och sund förnuft om du aldrig har gjort detta och skriv gärna om din upplevelse.

Sist och inte minst: jag kommer att under vintern erbjuda en workshop som bygger på allt jag har lärt mig om fascia under åren, både teori och praktik. Vill du komma?

KOM IHÅG ATT FASCIA GILLAR RÖRELSE!

4 augusti, 2021 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Annons
Annons
Börjar hösten medEn dags retreatHöstretreathöstyogaTrädgårdsretreat

Vila i all ära men nu behövs det mer RASA – the juiciness of life!

God morgon! Länge sen jag skrev här då jag faktiskt har varit lite ledig och vilat mycket emellan mina yogaklasser. Vila är behövlig och något som många av oss inte har tillräckligt av till vardag. Men så vet vi också att vårt nervsystem “gillar” balans mellan att vila och att göra, det parasympatiska och det sympatiska, stillhet och action. Både delarna är liksom viktiga och nervsystemet strävar efter kontinuerlig balans mellan dessa två olika tillstånd.

Så efter vilan behöver många av oss nu det som min lärare i klassisk tantra brukar benämna RASA – själva juiciness i livet, det som gör oss aktiva och glada, det som utvecklar oss och få oss att känna levande!

För mig är detta mitt YOGA-JOBB!

Så till hösten är jag så väldigt glad att igen kunna erbjuda klasser in real life vid sidan av mina onlinekurser för er som inte bor nära de ställen där jag erbjuder yoga på plats.

OCH

I år lanserar jag också en dags retreaten “Välkommen hem till min trädgård” som är en dag hemma hos mig vid Vallentunasjö!

Vad vi gör under denna dag? Vi yogar och mediterar både på morgonen och eftermiddag i min stora trädgård med Vallentunasjö som bakgrund; vi besöker vikingplatsen Arkils tingstad med sin häftiga runsten och vid skogen intill denna håller jag skogsbad och mindfulness meditation. Det ingår god lunch och fika från Vallentuna Stenugns bageri. Badmöjligheter ges under dagen och du vet kanske att bryggan ligger bara 5 minuter eller få steg från mitt hem!

Kolla här!

Boka “VÄLKOMMEN HEM – EN DAGSRETREAT”! Tre tillfällen att boka: 21/8, 28/8 & 4/9

En hel dag meditation, mindfulness och yoga utomhus, visst låter det härligt? Och det är inte vilket ställe som helst! Lördag den 21/8, 28/8 och den 4/9 öppnar jag grinden till min trädgård vid unika Vallentunasjö!

Du kommer hem till MIN TRÄDGÅRD antingen kommunalt eller med bil (finns mycket parkeringsplats!) och har med din egen yogamatta, en filt/kudde och andra props som du vill använda till yoga, kläder efter vädret, baddräkt, och glatt humör.

Morgonen bjuder på en lång klass med meditation, andningsövningar och dynamisk yoga ute på gräsmattan i min trädgård, följt av lunch – matig och helt sagolikt god macka från Stenhusbageri + valfri läsk/vatten. Efter det ger vi oss ut på utforskande och promenerar nere till Arkils tingsstad med sin häftiga vinkingsrunsten, bara en kvart från mitt hem. Vid denna heliga plats blir det Mindfulness promenad och meditation.

Väl hemma igen blir det kaffe och fika. Du som vill bada kan lätt göra det från bryggan här som är bara 5 minuter från mitt hem (det kommer finnas tid för att simma!).

Dagen avslutas med en lång klass Yin restorative och Yoga nidra.

Investering för två långa meditations-och yogaklasser, lunch och fika, guidad promenad vid vikingastället samt Mindfulness meditation är 1500 skr och anmälan är bindande (läkarintyg ger alla pengarna tillbaka). Vid regn hittar vi annat datum.

Max 6 personer/tillfälle.

Du bokar genom att skriva till liviwann@gmail.com senast en veckan innan den lördagen som du vill komma.

[adl-post-slider id='33828']
BokrecensionhögkänslighetInspirationny bokpersonlig utveckling

Har du också “gåvan”? Min bokrecension av “Den högkänsliga människan” av Elaine Aron

Lägger du också lätt märke på detaljer i den omgivning du vistas i? Eller känner du lätt igen stämningen i en grupp även om du inte gör det med flit? Och behöver du ofta din egen space? Då har du nog nyttan av att läsa Elaine Arons bok om HÖGKÄNSLIGHETEN. Häng med när jag berättar om mina intryck om boken!

Ja, listan på saker och ting som bara c. 20% av befolkningen upplever extra skulle kunna göras ännu mycket längre och Elaine Arons bok “Den högkänsliga människan” inleds med ett självtest som du kan använda ifall du ännu tvekar och undrar om du verkligen hör till den högkänsliga gruppen.

Det är nämligen inte självklart att man vet att man är högkänslig och en förklaring om detta, är att samhället är för det mesta skapad och ordnad av resterande och flesta människor som har en normal känslighet. Detta innebär att du, som jag, kan ha tillbringat väldigt stor del av ditt liv utan att ens varit medveten om din extra känslighet. Precis som med allt annat lär vi oss alltid koder och sätt att bete oss så att vi kan lättare passa in i våra roller i samhället, på arbete samt i familjen, och då är det vanligt att man i sin sträva att passa in, “kör över ” sin extra känslighet. Kanske växer du upp som “det blyga”, “det introverta” eller som “det snälla barnet” speciellt om dina föräldrar – alla föräldrar gör ju dock ofta sitt bästa! – inte bemöter dina behov på ett accepterande sätt.

Elaine Arons bok är en viktig bok med både rötter i forskning om högkänslighet men också som många andra böcker i psykologi baserad på författarens egna erfarenheter av att arbeta kliniskt. Elaine är en amerikansk forskningspsykolog, universitetsprofessor, psykoterapeut och författare. Och framförallt är Elaine en högkänslig person, vilket garanterar för både fakta om ämnet som grundas på evidens men också för en stor del av egen erfarenhet, personlig och med patienter.

Huvudbudskapet i boken är ändå väldigt klart. Det är inte fel att vara högkänslig och högkänsligheten ska upplevas som en speciell gåva som bara få av oss har. Enligt författaren har det alltid funnits behov av högkänsliga personer i samhället; personer som är mer samvetsgranna, intuitiva, reflekterande och tar mindre risker vilket innebär att de kan härmed fungera som rådgivare och personer som kan återställa balans i samhället.

Den andra sidan av myntet innebär att vi som är högkänsliga behöver hitta bra egna sätt att navigera genom vardagen där vi inte blir överstimulerade. Många högkänsliga väljer t ex så småningom att jobba som egna företagare för att kunna bestämma lite mer hur de vill lägga upp sitt arbete och inte behöver befatta sig med för många andra människor hela tiden. Andra högkänsliga söker sig i större utsträckning till det andliga och mer spirituella, t ex till yoga och meditation.

“Den högkänsliga människan” går genom hur man som litet barn, tonåring och vuxen kan uppleva högkänslighet, I boken finns det verktyg som kan hjälpa dig som är högkänslig både med sociala relationer, med att trivas på jobb (som inte är eget-företagarjobbet), samt med nära relationer.

Elaine Arons “Den högkänsliga människan” är en matig bok som uppmuntrar till egen introspektion och reflektioner över ens egen barndom och erfarenheter. Därför rekommenderar jag att du läser boken långsamt och i små portioner då dess innehåll kan i all välmening trigga igång minnen som du behöver få tid att bearbeta. Detta sagt, har jag faktiskt aldrig läst en så lättläst bok om högkänslighet samt en bok som lyfter upp vikten att värdesätta ännu mer högkänslighet och uppskatta de individer som har denna gåva, som

Elaine Arons “Den högkänsliga människan” är en matig bok som uppmuntrar till egen introspektion och reflektioner över ens egen barndom och erfarenheter. Därför rekommenderar jag att du läser boken långsamt och i små portioner då dess innehåll kan i all välmening trigga igång minnen som du behöver få tid att bearbeta. Detta sagt, har jag faktiskt aldrig läst en så lättläst bok om högkänslighet samt en bok som lyfter upp vikten att värdesätta ännu mer högkänslighet och uppskatta de individer som har denna gåva, som Elaine Arons “Den högkänsliga människan”

AndningBreathmedveten andningny bok

ANDNING – Nya och gamla insikter i “Breath” av James Nestor

Under sommaren brukar jag läsa ännu mer än vanligt då sommaren erbjuder oftast mer tid åt sånt och en bok som jag redan hunnit läsa ut under denna sommar är en bok som många i min närhet pratat väldigt väl om. Jag blev alltså väldigt nyfiken och skaffade in boken.

Och det gjorde jag rätt i för denna bok berättar saker om andning som jag inte känt till tidigare och då har jag ändå aktivt förkovrat mig i många år i ämnet.

Men allt (eller nästan allt) har sin naturliga förklaring….boken “Breath” är nämligen inte skriven av någon yogi och har då inte Pranayama som utgångspunkt; inte heller är boken skriven av en biolog eller en forskare i naturvetenskap varför den approachen som boken intar om andning inte heller är av rent fysiologisk typ. Även om både Pranayama med flera andnings tekniker som vi känner väl till genom yoga, och andnings funktion och mekanismer avhandlas i boken har journalisten James Nestor haft en helt annan utgångspunkt för att skriva om andning. Han efterforskade länge detta ämne genom att intervjua många olika experter inom både odontiatri, pneumologi (som han kallar ämnet som avhandlar andning) m flera underrubriker av ämnet pga att han under många år själv lidit av omfattande problem med andning. Nestor skriver om hur han kämpar med både sömn-apnea och snarkningar natt efter natt och hur dessa påverkat hur han fungerat under dagen. På grund av detta och också pga dessa besvär numera är vanliga sömnbesvär för många människor här i västvärlden föddes idén att efterforska ämnet andning på ett bredare sätt än andra böcker.

“Breath” är verkligen en resa från den tiden vi sprang på savannen och andades mest genom näsa, samt tuggade mycket hårdare mat -vilka båda saker påverkade formen och strukturen i våra käkar och ansikten-; till dagens människa som nästan aldrig äter mat som kräver omfattande tugg och som mer ofta än sällan använder munandning.

I sin bok går Nestor också genom varför och hur vi har förändras anatomiskt och biologiskt genom åren med hjälp av intervjuer han har gjort (otaliga resor kors och tvärs i världen under en pre-corona tid för att prata med experter i olika delämnen som hade med andning att göra) och vetenskapliga artiklar som han har läst. Boken går också genom Butekyo -andning och Tummo-andning den ena typen av vilken motsvarar det andningssättet som utarbetades av Wim Hof, förespråkaren av en egen typ av andning som enligt honom själv hjälper oss att även klara av extrema situationer som extrem kyla.

Alla dessa fakta är långt ifrån torrt levererade i Breath. I stället är boken skriven som en berättelse och därför språkligt väldigt tillgängligt. Som ram till all information som författaren skaffat sig om andning finns det en tio dagars lång experiment som han själv genomföre sida vid sida me den svenske andning-experten Anders Olsson under regin av Stanford Laboratoriet. I experimentet tejpade de sina munnar och tvingade sig till att bara andas via näsan i hela tio dagar, natt som dag (don’t do it at home!) i syftet att vetenskapligt ta reda på effekterna av en mer effektiv näsandning. Både blodtryck, hjärtslag m fl fysiologiska parametrar mättes dagligen och parallellt hos både James Nestor och Anders Olsson. Vi får här följa med hur det gick och vad detta experiment visade hos dessa två personer.

Efter att ha läst denna bok, känner jag att det finns ännu väldigt mycket mer att veta om andning, som fortfarande är vårt främsta verktyg till att återskapa balans!

BokrecensionDon Miguel RuizInspirationny bokpersonlig utveckling

“De tre frågorna. Hur du hittar och kontrollerar din inre kraft” av Don Miguel Ruiz och Barbara Emrys

Knappt har jag avslutat och skrivit om Den Femte Grundstenen så börjar jag läsa ännu en bok av Don Miguel Ruiz. Så är det om man gillar en författare och hittar många bra insikter i denne/dennas ord!

De Tre frågorna är en bok som hör till Don Miguel Ruizs allra senaste produktion och är skriven tillsammans med den spirituella läraren Barbara Emrys. Det framgår inte riktigt hur uppdelningen i skrivandet har varit mellan de två författarna men det är uppenbart att Don Miguel Ruiz har skrivit en hel del av boken, då jag lätt hittar ett rött tråd som redan fanns med i hans föregående bok (här har jag skrivit om den boken).

Men De Tre frågorna är inte en repetition av förra boken, utan en egen unik berättelse som du gärna kan läsa om du tycker om dessa författare men också om du inte har läst något av dem tidigare.

Boken börjar med historian om en äldre man som kör av vägen under en dag av kraftig regn och råkar ut för en olycka med sin hästvagn där ena bakhjulet lossnar på grund av lerpölarna på gatan. Mannen är dock både äldre och vis och vet att olyckor kan dyka upp i livet, så han sätter sig bredvid hästen efter att han har lugnat denna och väntar på hjälp då han inte förmår att reparera kärran på egen hand.

Till slut dyker det en upp en pojke som sätter genast igång att hjälpa den gamla mannen. Under tiden som han lagar hjulet berättar pojken om att han är ung och vet inte riktigt vad han vill jobba med, eller vad han vill bli när han blir stor men att han vill lära sig och upptäcka svar på livets mysterier.

När vagnen är lagad, tackar den gamla mannen den yngre pojken och då han inte har något att betala med eller ge i gengäld för all hjälp han har fått frågar han pojken om han skulle vilja åtminstone ta emot tre st visdoms pärlor. Pojken tackar gladeligen för detta och då börjar mannen berätta följande: “För att du ska hitta din väg …behöver du bara svara på tre frågor: 1. Vem är jag? Du vet vem du är när du förstår vem du inte är. 2) Vad är verkligt. Du vet vad som är verkligt när du accepterar vad som inte är verkligt. 3) Vad är kärlek? Du känner igen kärleken när du förstår vad kärlek inte är.”

Så tar Don Miguel Ruiz oss med på en resa under vilken han belyser var och en av dessa huvudpunkter och varför det är viktigt att diskutera dessa för att hitta riktningen på sin egen livskompass.

Målet för boken, skriver författaren, är att hjälpa människor att förstå vad som är sanning eller vad som är verkligt i livet. Bara genom att göra detta kan konflikter och missförstånd försvinna från vår värld. När vi inser att tankarna bara är tankar och att ord inte är verkliga utan bara är en konstruktion som vi behöver för att kommunicera men som också kan förvränga verkligheten och orsaka stora problem när vi interagerar, då har vi tagit första steget till en mer sann och lycklig värld.

För att besvara fråga om vem vi är, behöver vi förstå att egot inte motsvarar vår riktiga essens då jaget existerade inte förrän vi började se världen genom symboler och deras innebörd. Vi är varken tankar eller definitioner av oss utan vi är bara energi i konstant förändring.

För att komma underfund om allt detta kan vi använda oss av UPPMÄRKSAMHETS KRAFT, av MINNET samt av vår FÖRESTÄLLNINGS FÖRMÅGA.

För att besvara frågan om vad som är verkligt kan vi hålla i minnet att sättet att uppfatta verkligheten alltid är tolkningar, och märkligt nog är verkligheten inte verklig! När vi kommer ihåg att vi och livet ständigt förändras kan vi också komma ihåg att vi alltid tolkar det som händer oss utifrån vår bakgrund och tidigare erfarenheter. Det handlar alltså bara om tolkningar och inte om verkliga företeelser.

Sist handlar den tredje visdoms pärlan om att förstå vad kärleken verkligen är, vilket inte är så självklart som det kan låta. Framförallt är det så att vi inte är särskilt bra på att visa kärleken till oss själva och vår kropp. Vi kritiserar och förebrås oss hela tiden, säger Don Miguel Ruiz och tar liksom inte riktigt tillräckligt bra hand om kroppen som ju istället strävar hela tiden på att helas.

Författarna av De Tre frågorna föreslår att man ska gå och lägga sig och avsluta med en kram och en lite tacksamhet tal till varje kroppsdel varje kväll innan man somnar.

När vi har ställt oss dessa tre frågor och reflekterat samt vänd fram och tillbaka på de svar som dyker upp hos oss, först då har vi kommit lite närmare sanningen och kan då leva på mycket mer avslappnat sätt.

De Tre frågorna som vi kan läsa på svenska tack vare förlaget Livsenergi, är en lättläst men ytterst djup bok som får en att vakna upp och tänka om samt hitta en bättre väg!

1 2 62

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.