BokrecensionInspirationMindfulnessny bokTrädgårdYoga

Trädgård och Yoga = sant! Jag har läst Sif Ulfarsdottirs nya bok “Trädgårdsarbete med yoga”

Finns det något härligare än att gräva upp de potatisarna som man själv satt i landet någon månad innan eller som att kliva ut i trädgården och plocka bär till sitt egen morgongröt? Svaret är ju givet 🙂 Men bakom den romantiska bilden av trädgårdsarbetet finns det ofta hårt jobb och jobb som i princip aldrig tar slut. Vi som odlar landet, går ofta och plockar ogräs hela tiden, klipper ner rosor och andra buskar och vattnar på under hela säsongen med många flera sysslor och ibland kan arbetet te sig tungt och ensidigt. Då kan YOGA och många av stretchingar och positioner som vi gör när vi praktiserar yoga, användas som ett fantastiskt verktyg till att ta hand om kroppen när man utför trädgårdsarbete!

Om allt detta och mycket mer handlar Sif Ulfarsdottirs nya och originella boken “Trädgårdsarbete med yoga” som nyligen publicerades av själva författaren. Sif har under 30 år arbetat som yogalärare både i Sverige, Spanien och Island men också arbetat professionellt med trädgårdar i nästan lika många år inom ramen av sitt företag, en bakgrund som är perfekt som utgångspunkt för att skriva en inspirationsbok där du får hjälp att sträcka ut kroppen och andas samt pausa medvetet under den tiden du går och påtar i trädgården.

Att arbeta i trädgård har så många fina effekter på oss; vi vistas ute i friska luften och använder händer till att skapa något som växer och ge frukt. Vare sig vi gräver upp en ny rabatt med större möda eller så frön till sallad och mangold, får vi ny mycket ny energi. Arbete ger oss också mening i vår vardag. Ja, så pass många är de positiva effekterna av trädgårdsarbetet att trädgårdsarbetet har till och med använts och ännu används som terapi. Sif skriver själv i sin bok att trädgårdsarbetet “fyller henne med positiv energi och boostar med glädje och lust”.

“Trädgårdsarbete med yoga” är en fin, lättläst och färgrik bok i spiralbundet liggande format som innehåller tillgängliga yogapositioner med svenska namn med tillhörande fotografier där Sif själv visar olika varianter av positioner och hjälper dig med enkla instruktioner om hur du kan anpassa varje position till din kropp. I boken påminns du också att variera dina trädgårdssysslor och relaterade yogarörelser vilket är superbra att påpekas då kroppen mår som bäst när vi faktiskt belastar den lagom och på ett varierande sätt.

Vid sidan av yogapositioner och stretchningar finns också ett annat viktigt budskap: att ta det lugnt och att komma ihåg att även stanna upp emellanåt – en påminnelse om Mindfulness och att vara i stunden. Känna, se, lukta, höra och smaka. Få andra ställen är verkligen så lämpliga till detta som ens egna trädgård!

Förutom klara foton om yogapositioner, innehåller “Trädgårdsarbete med yoga” även vackra foton av blommor från Sifs egna trädgård och boken utstrålar all den kärlek som Sif själv verkligen lägger ner i både yoga och trädgårds arbete.

Jag blev helt enkelt väldigt glad att läsa denna rara bok som är skriven från hjärtat! Du kan beställa ditt exemplar av boken genom att skriva till Sif på sif.ulfarsdottir@gmail.com