BokrecensionInspirationNaturvandringNomadny bok

Att läka och bli ett med naturen. Nu är Ulrica Norbergs senaste bok NOMAD här!

Vad tänker du och vad får du för associationer till ordet Nomad?

Om du som jag, tänker på en nomad som en person som inte har ett fast hem och förflyttar sig antingen av egen vilja eller för att den måste det, ska du veta att denna är bara en definition på ordet, och substantiven nomad och nomadism kan innefatta så mycket mer. Att vara en modern nomad kan nämligen innebära att leva ett friare och mer hållbart liv i total samklang med naturen.

Häng med nedan så berättar jag om mina intryck om spännande “Nomad – Den läkande kraften i att vandra och bli ett med naturen”, som är begåvade yogamästaren och författaren Ulrica Norbergs nykomna bok!

Jag har tidigare haft glädje att läsa flera av Ulricas böcker som främst har handlat om olika aspekter av yoga och jag har också recenserat Ulricas senaste böcker om vikten att pausa och återhämta, samt om andnings otroliga kraft. Jag känner alltså mycket väl till att Ulrica är en begåvad och mångsidig skribent och genom att följa henne på sociala medier vet jag också att hennes yogajobb tar henne till många olika platser i världen. Men i den alldeles nypublicerade boken Nomad kommer det fram en sida av Ulrica som jag inte kände till lika bra, nämligen hennes stora kärlek till naturen och hennes passion för vandring. Då jag också delar dessa två intressen har det varit extrakul för mig att under de senaste veckorna umgås med denna bok som inte bara har ett spännande och originellt innehåll men som också har en genomtänkt layout och format…..att bara bläddra i boken och känna de tunnare, creme-färgade sidorna och se hur varje kapitels huvudrubrik pryds av ett stilrent löv ger mig en känsla av vara ute i naturen!

Så vad är en nomad och vad kännetecknas nomadism frågar sig Ulrica och belyser detta i bokens första kapitel så att vi får direkt en ram kring ordet nomad och en definition på modern nomadism. Enligt SAOL (1913) är “en nomad en person eller folk som vandrar från plats till plats. Någon som söker utveckling och sanning över allt annat”. Denna definition stämmer också bra överens med begreppet “andlig nomad” som är, berättar Ulrica, personer som har gjort sig av av det mesta materiella och gett sig ut i världen för att lättare utforska sig själva, en bild som själva Ulrica själv kan relatera till och känna igen sig i.

Boken Nomad beskriver alltså den moderna nomadismen som ett fenomen som innebär att människor drivs åt att hela tiden finna större frihet och strävar efter ett mer hållbart liv. Moderna nomader är personer som lever för att hitta en större mening i livet, utveckla sätt att bidra till en mer hållbar värld och att ta hand om sig själv ännu bättre. Och det är här naturen kommer in och spelar sin betydelsefulla roll, naturen som är den bästa platsen att ta sig till när du behöver en paus, när du behöver hitta tillbaka kraft och inspiration men där du också kan finna lugn och återhämtning.

Ulrica Norbergs Nomad är en bok som kan läsas på flera olika sätt; du kan använda boken för att själv reflektera om hur du förhåller dig till denna moderna definition på nomadism men du kan också låta dig inspirera av Ulricas spännande reseberättelser som löper genom hela boken. Ulrica tar nämligen med oss genom flera av sina tidigare resor och vandringar som har bidragit till oförglömliga möten med människor som på ett eller annat sätt har bidragit till Ulricas personliga utveckling. Genom egna reseberättelser och upplevelser belyser Ulrica flera av de ämnen som betyder mest för henne som t ex hur vi kan förhålla oss till våra egna mentala motstånd och begränsningar och om hur vi genom naturen gradvis kan våga utforska dessa livsaspekter utan att känna oss rädda; också hur naturen lär oss att vara uppmärksamma, hur den förbättrar vår återhämtningsförmåga och hjälper oss att utveckla en tacksamhets praktik.

I boken Nomad möter du alltså vandring som ett viktigt men tämligen lätt sätt att återförenas med naturen som blir då en egen trygg plats där du kan vara dig själv och en plats där du kan kännas dig helt fri.

Av ett sammanträffande kom boken Nomad att skrivas under en tid då författare själv var “nomad”, eller under en 6 månaders lång resa genom många länder som Ulrica bestämt sig att genomföra med sin familj. Resan, som fungerade som en typ av återhämtning för familjen efter en lång svår tid med sjukdom, kom att bjuda på nya möten med naturen där naturen blev den naturliga platsen att hela i.

Ännu en dimension i boken Nomad handlar om att se sig själv som en del av naturen och inte som någon som bara bestämmer och härska över naturen. Trots att människan använder och behöver naturen, är denna inte bara till för oss människor utan vi har också ett stort ansvar gentemot naturen, ett ännu mer aktuellt tema nu i pandemitider när vi upptäcker att naturen “mår bättre” nu när vi inte kunna exploatera den lika mycket som tidigare. Ulrica menar att det är dags att ta ansvar för vår jord och naturen vilket är centralt i temat hållbarhet.

Slutligen om du går i “börja-vandra-tankar” är boken Nomad din inspiration. Här finns det tips på svenska vandringsleder och deras egenskaper samt tips på vackra vandringsplatser utomlands – bland annat min egen region Ligurien, Italiens pärla är med som tips på fint ställe att vandra genom (och jag kan bara hålla med!) <3

Boken Nomad kommer också med praktiska tips om hur och vad du ska packa för en kortare eller längre vandring, samt tips om bon ton eller vett och etikett, när man vandrar.

Sammanfattningsvis kan man säga att Ulrica Norberg har ännu en gång publicerat en fin, inspirerande och personligt skriven bok som kan läsas på flera olika sätt tack vare dess många olika infallsvinklar. Superbra tips att inleda sommarlovet med!