BokrecensionhögkänslighetInspirationny bokpersonlig utveckling

Har du också “gåvan”? Min bokrecension av “Den högkänsliga människan” av Elaine Aron

Lägger du också lätt märke på detaljer i den omgivning du vistas i? Eller känner du lätt igen stämningen i en grupp även om du inte gör det med flit? Och behöver du ofta din egen space? Då har du nog nyttan av att läsa Elaine Arons bok om HÖGKÄNSLIGHETEN. Häng med när jag berättar om mina intryck om boken!

Ja, listan på saker och ting som bara c. 20% av befolkningen upplever extra skulle kunna göras ännu mycket längre och Elaine Arons bok “Den högkänsliga människan” inleds med ett självtest som du kan använda ifall du ännu tvekar och undrar om du verkligen hör till den högkänsliga gruppen.

Det är nämligen inte självklart att man vet att man är högkänslig och en förklaring om detta, är att samhället är för det mesta skapad och ordnad av resterande och flesta människor som har en normal känslighet. Detta innebär att du, som jag, kan ha tillbringat väldigt stor del av ditt liv utan att ens varit medveten om din extra känslighet. Precis som med allt annat lär vi oss alltid koder och sätt att bete oss så att vi kan lättare passa in i våra roller i samhället, på arbete samt i familjen, och då är det vanligt att man i sin sträva att passa in, “kör över ” sin extra känslighet. Kanske växer du upp som “det blyga”, “det introverta” eller som “det snälla barnet” speciellt om dina föräldrar – alla föräldrar gör ju dock ofta sitt bästa! – inte bemöter dina behov på ett accepterande sätt.

Elaine Arons bok är en viktig bok med både rötter i forskning om högkänslighet men också som många andra böcker i psykologi baserad på författarens egna erfarenheter av att arbeta kliniskt. Elaine är en amerikansk forskningspsykolog, universitetsprofessor, psykoterapeut och författare. Och framförallt är Elaine en högkänslig person, vilket garanterar för både fakta om ämnet som grundas på evidens men också för en stor del av egen erfarenhet, personlig och med patienter.

Huvudbudskapet i boken är ändå väldigt klart. Det är inte fel att vara högkänslig och högkänsligheten ska upplevas som en speciell gåva som bara få av oss har. Enligt författaren har det alltid funnits behov av högkänsliga personer i samhället; personer som är mer samvetsgranna, intuitiva, reflekterande och tar mindre risker vilket innebär att de kan härmed fungera som rådgivare och personer som kan återställa balans i samhället.

Den andra sidan av myntet innebär att vi som är högkänsliga behöver hitta bra egna sätt att navigera genom vardagen där vi inte blir överstimulerade. Många högkänsliga väljer t ex så småningom att jobba som egna företagare för att kunna bestämma lite mer hur de vill lägga upp sitt arbete och inte behöver befatta sig med för många andra människor hela tiden. Andra högkänsliga söker sig i större utsträckning till det andliga och mer spirituella, t ex till yoga och meditation.

“Den högkänsliga människan” går genom hur man som litet barn, tonåring och vuxen kan uppleva högkänslighet, I boken finns det verktyg som kan hjälpa dig som är högkänslig både med sociala relationer, med att trivas på jobb (som inte är eget-företagarjobbet), samt med nära relationer.

Elaine Arons “Den högkänsliga människan” är en matig bok som uppmuntrar till egen introspektion och reflektioner över ens egen barndom och erfarenheter. Därför rekommenderar jag att du läser boken långsamt och i små portioner då dess innehåll kan i all välmening trigga igång minnen som du behöver få tid att bearbeta. Detta sagt, har jag faktiskt aldrig läst en så lättläst bok om högkänslighet samt en bok som lyfter upp vikten att värdesätta ännu mer högkänslighet och uppskatta de individer som har denna gåva, som

Elaine Arons “Den högkänsliga människan” är en matig bok som uppmuntrar till egen introspektion och reflektioner över ens egen barndom och erfarenheter. Därför rekommenderar jag att du läser boken långsamt och i små portioner då dess innehåll kan i all välmening trigga igång minnen som du behöver få tid att bearbeta. Detta sagt, har jag faktiskt aldrig läst en så lättläst bok om högkänslighet samt en bok som lyfter upp vikten att värdesätta ännu mer högkänslighet och uppskatta de individer som har denna gåva, som Elaine Arons “Den högkänsliga människan”