BokrecensionInspirationMindfulnessMindfulnessbaserad Stressreduktionny bok

Vill du lära dig mer om Mindfulness? Då är “Fri från stress med Mindfulness” av Åsa Palmkron Ragnar och Katarina Lundblad din bok!

Jag har valt ut en bok om Mindfulness, som knappt behöver någon extra reklam. Ni är många som redan har läst och kanske tillämpa dagligen budskapet i Åsa Palmkron Ragnar och Katarina Lundblad “Fri från stress med Mindfulness. Medveten närvaro och acceptans”. Boken är ju en av pionjärerna i ämnet i Sverige när det först trycktes ut 2008. Men faktum är att jag fortfarande möter yoga- och meditations intresserade som inte vet vad Mindfulness är och då kan just denna bok, som redan hunnit med fem tryckningar och är nu inne på sin tredje reviderade utgåvan, vara en bra start och introduktion i Mindfulness!

Så vad är Mindfulness eller medveten närvaro egentligen? Man skulle kunna säga att Mindfulness är ett förhållningssätt till livet. När vi lever enligt Mindfulness eller enligt ett “mindful” förhållningssätt strävar inte efter att förändra eller förbättra något, utan snarare efter att stanna kvar i det som är just är stunden.

Det var spännande att läsa i Författarnas förord om hur idén om denna bok föddes; ett möte på ett café´i Lund mellan överläkaren Åsa Palmkron Ragnar och socionomen och meditationslärare Katarina Lundblad; Åsa, med större intresse för de västerländska användningarna av Mindfulness och dess effekter på depression, stress och smärta och Katarina med stort intresse och erfarenhet av meditation och flera vistelser i Indien för att fördjupa sig om den mera österländska delen av Mindfulness. Båda författare hade Avdelningen för Psykiatri vid Lunds Universitets sjukhus som gemensam arbetsplats och båda två var beslutna på att skriva en bok om Mindfulness som kunde belysa ämnes många aspekter, filosofi och användningar.

Samarbetet mellan dessa två duktiga och kliniskt verksamma författare resulterade i en välgjord och intressant bok som verkligen tar dig hand i hand och guidar in dig i Mindfulness värld.

I Del 1 av boken belyser författarna ingående de olika aspekterna om Mindfulness som förhållningssätt. Du lär dig att tänka om och stanna upp istället för att bara rusa fram och ständigt vara i framtiden i dina tankar.

När vi bara springer från ena till det andra ärendet under veckorna är vi ofta helt inne i tankarna och trots att resten av kroppen fortsätter att känna saker och ting och försöker berätta detta för oss är det ofta som vi inte alls “riktigt är i kroppen”. Mindfulness lär oss att stanna upp, känna, uppmärksamma och notera, bland annat genom att bara göra en sak i taget, och göra detta med hela vår uppmärksamhet.

Andning som alltid är i nuet precis som vår kropp är verktyget nummer ett inom Mindfulness och hjälper oss att gång på gång påminna oss att vara i nuet även med tankarna. Även acceptans, öppenhet, att inte döma och att ha tillit i livet, som alla är delar av att vara medvetet närvarande, avhandlas i detaljer i varsitt kapitel i “Fri från stress med Mindfulness”.

Boken är dessutom en skatt av övningar så vid sidan av förklaringar på ovanstående begrepp kan du verkligen tillämpa alla de olika aspekter av Mindfulness genom att praktiskt öva; och det stora antalet övningar gör att du lätt hittar den som passar dig.

Varje kapitel börjar dessutom med korta filosofiska berättelser eller citat från antingen Zenbuddism, hinduism mm. Dessa berättelse bidrar med en extra dimension till boken och kan dessutom fungera väldigt bra som utgångspunkt för diskussion, t ex i yogaklasser där filosofiska teman finns med som ram till klasserna.

Del 2 av “Fri från stress med Mindfulness”. handlar om tillämpningar av Mindfulness som komplementär metod till mer klassisk medicinska behandlingar, mot stress, depression, utmattning och smärta. Här kan du också läsa om Jon Kabat Zins egna Mindfulness meditation- metod och flera andra tillämpningar av Mindfulness genom många intressanta intervjuer till kända yrkesverksamma profiler som ger sin syn om Mindfulness utifrån det de själva har upplevt när de har använt sig av metoden för sina patienter eller inom sin specialitet.

Boken “Fri från stress med Mindfulness. Medveten närvaro och acceptans” är lättläst, tillgänglig, väldigt instruerande om ämnet och användbar vare sig du är intresserad av att börja leva mer “mindful” eller om du vill lära ut Mindfulness till andra, vilket också går ofta hand i hand med ett personligt intresse.

Om du inte har läst denna bok och vill börja med Mindfulness, är denna din bok!